تهدیدهای سه‌گانه قطعه‌سازان خودرو

قطعه‌ساز از سیاست‌گذار چه می‌خواهد؟

13:38 - 1400/01/18
قطعه‌سازان نسبت به تهدیدهایی که پیش‌رو آنان قرار دارند احساس خطر می‌کنند. از دید آنان پرداخت مطالبات معوق در قالب یک مانع داخلی مساله‌ای اساسی است که باید در دستور کار سیاست‌گذار قرار گیرد.   

دنیای بورس: صنعت خودروسازی از جمله صنایعی است که در لیست دور اول تحریم‌ها جای دارد. در این میان اما دغدغه اصلی قطعه‌سازان خودرویی تنها بحث تحریم‌های بیرونی نیست از دید آنان یکی از ابعاد اصلی مساله قطعه‌سازان بحث بر سر مطالبات معوق آنان از صنعت خودروسازی است. قطعه سازان اگرچه بر مبنای آمار گمرک در صدر قطعات وارداتی در دو ماه گذشته قطعات خودرویی جاخوش کرده‌اند اما مدیران قطعه‌ساز تاکید دارند تا پایان سال مشکلی از بابت تامین قطعه ندارند و حتی مدیران وزرات صنعت، معدن و تجارت نیز در همین باره تاکید کرده‌اند صنعت خودروسازی تا پایان سال مشکلی از این بابت ندارد.

قطعه‌سازان بحث مطالبات معوق را پاشنه آشیل قطعه‌سازان می‌دانند که نیازمند توجه و سیاست هماهنگ برای رفع مطالبات است. ایران خودرو و سایپا البته در برنامه‌های جدید خود روی رفع مطالبات براساس برنامه چارچوب بندی شده به صورت تدریجی تاکید دارند و در این خصوص اقدام‌هایی هم انجام شده است اما به هر حال رقم مزبور همچنتان بالا گزارش می‌شود.

بنا بر ادعای گزارش انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان هم اکنون مطالبات صنعت قطعه‌سازی بیش از 15 هزار میلیارد تومان است که حدود 5 هزار میلیارد تومان از این مطالبات، معوق قلمداد می‌شود. قطعه‌سازان تحریم‌ها، نوسان‌های ارزی و بحث مطالبات معوق را از مهم‌ترین تهدید‌‌های پیش‌روی خود برای تداوم فعالیت تولیدی خود قلمداد می‌کنند.

آرش محبی‌نژاد؛  دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان به نقل از گزارش مزبور تاکید دارد در حال حاضر 100 قطعه‌ساز کشور در حالت تعلیق و یا تعطیل هستند. آنان معتقدند منتظر مانند تا  ببیند بسته جدید ارزی دولت که مثبت گزارش شده چه تدابیری را برای قطعه‌سازان خواهد اندیشید. تاکید اصلی فعالان قطعه‌ساز در این محدوده تاکید دارد که نباید  تنها به موضوع‌های ارزی پرداخته و سیاست‌ها باید هماهنگ و یک پارچه در بخش‌های اقتصادی کشور اجرایی شود.