لحظه‌شماری برای انتشار بسته جدید ارزی

نقشه نیمروز بورس یکشنبه (14 مرداد)

13:21 - 1400/01/18
شاخص کل سهام در همان دقایق ابتدایی معاملات امروز جهش بیش از 4 هزار واحدی را به نمایش گذاشت تا روند فزاینده شاخص برای هفتمین روز پیاپی ادامه یابد. در آستانه رونمایی از بسته جدید ارزی و همزمان با کاهش نرخ‌ها در بازار ارز گمانه‌زنی‌ها و شایعات توانست از حجم صف‌های خرید بکاهد و بر حجم معاملات بیفزاید. ارزش معاملات امروز بورس بیش از نیم ساعت مانده به پایان داد و ستدها رقم 820 میلیارد تومان را پشت سر گذاشته است.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (14 مرداد)

دنیای بورس: معاملات امروز با جهش قابل‌توجه شاخص در دقایق ابتدایی آغاز شد. اکثر سهام بزرگ، کالایی و صادرات‌محور بازار با صف طولانی خرید مواجه و رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. انتظار برای بسته جدید ارزی و آزادسازی نرخ دلار سبب شد تا این نمادها معاملات امروز را با صف‌های قابل‌توجه خرید آغاز کنند.

در ساعت میانی بازار خبر منتشر شده در رابطه با جزییات بسته جدید ارزی باعث شد تا به شائباتی در رابطه با عدم عرضه ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و فلزی-معدنی در بازار ثانویه دامن زده شود و بدین ترتیب بازار شاهد عرضه‌های پرحجم و عقب‌نشینی نسبی تقاضا برای برهه کوتاهی بود.

در رابطه با خبر مذکور به نظر می‌رسد جزئیات اعلام شده نسبت به موعد قبلی همین خبر تفاوت خاصی ندارد و اساسا این گزارش اخبار رسمی مرتبط با بسته جدید ارزی دولت را مخابره نمی‌کند. با مورد توجه گرفتن این مساله مجددا تقاضا در سایر نمادهای کالایی قوت گرفت و این نمادها مجددا به محدوده سقف مجاز قیمتی نزدیک شدند.

در بین گروه‌های یادشده، صادرکنندگان برجسته صنعت پتروشیمی بورس تهران همچون «زاگرس»، «پارس»، «شخارک» و ...برای هفتمین روز متوالی با صف خرید مواجه‌اند. فلزکاران و معدنی‌های صادرکننده نیز به‌رغم تجربه فشار عرضه در روز گذشته، امروز همگام با پتروشیمی‌ها و فضای غالب بازار با تقاضای گسترده از سوی سهامداران روبه‌رو هستند و بهای سهم‌شان بر مدار رشد حداکثری قرار دارد. همزمان گروه پالایشگاهی بورس تهران در دورنمای افزایش نرخ ارز رسمی نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارد.

فهرست نمادهای موثر بر شاخص نیز نقشه کلی تحرکات معامله‌گران بازار را در خود منعکس کرده است. نماد هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پارس و ملی مس ایران در صدر این  فهرست قرار دارند و همچنان در محدوده‌های نزدیک به صف خرید معامله می‌شوند.

آخرین اخبار از بسته جدید ارزی

روز گذشته جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، از برگزاری جلسه شورای عالی اقتصادی و تصویب ارزی مورد نظر از جانب سران سه قوه خبر داده است. این مساله محرک اصلی رشد بورس و کاهش نرخ در بازارهای ارز و سکه است. بنابر آخرین اخبار قرار است همتی، ریاست جدید بانک مرکزی امشب جزییات این بسته را به اطلاع عموم برساند.

به نظر می‌رسد بازار به این باور رسیده است که بسته جدید ارزی مبتنی بر شناورسازی ارزهای غیرنفتی است. البته این رویکرد به سهامداران بورس تهران محدود نمی‌شود بلکه رفتار فعالان سایر بازارهای موازی از جمله بازار نقد و آتی سکه و همچنین بازار ارز نیز از پیامدهای مثبت این بسته حکایت دارد. بر اساس اعلام معاون اول رئیس‌جمهوری، بسته ارزی دولت قرار است امروز در هیات دولت تصویب شود. تمام تحرکات امروز که ارزش معاملات را به عدد قابل‌توجه 850 میلیارد تومان رسانده است در چشم‌انداز شناورسازی نرخ ارز قابل‌توجیه است و هز گونه تصمیم خلاف این تصور می‌تواند جهت قیمت‌ها در بازار را معکوس کند.

با وجود تمام ریسک‌های مرتبط با بسته ارزی اما اظهارات مقامات دولتی در یک هفته گذشته نشان داد که رویکرد حاکم بر بسته در راستای تقویت عرضه ارز از رهگذر بازار دوم است. بنابراین، از انجا که نرخ‌های بازار دوم به نرخ تعادلی نزدیک است انتظار می‌رود که رونمایی از این بسته، آرامش نسبی را به بازار ارز و متعاقب آن سایر بازارهای دارایی بیاورد.

رصد معاملات گروه‌های بورسی

چنان که گفته شد دو صنعت پتروشیمی و فلزات یکه‌تاز معاملات به لحاظ میزان تقاضا، جذب نقدینگی و رشد بهای سهم هستند. تاکنون بیش از 60 درصد از ارزش 880 میلیارد تومانی معاملات در این دو گروه گردش داشته است. در بین نمادهای مختلف، فولاد مبارکه اصفهان بیش از 115میلیارد تومان معامله شده و در دقایق پایانی بازار همچنان با صف خرید روبه‌روست. جابه‌جایی حدود 88 میلیارد تومانی سهام پتروشیمی پارس نیز این نماد را از این منظر در رتبه دوم جدول مزبور قرار داده است. معدنی‌ها، پالایشی‌ها و تامین‌کنندگان گاز و یوتیلیتی پتروشیمی‌ها نیز با رشد حداکثری قیمت معامله می‌َشوند.

در نقطه مقابل، ضعف معاملاتی در سهام گروه‌های خودرویی به چشم می‌آید. اگر چه خودروسازان توانسته‌اند امروز در مقابل افت ملموس قیمت سهم مقاومت کنند، اغلب قطعه‌ُسازان این گروه در محدوده منفی قیمت در حال معامله هستند. بزرگان این گروه نیز وضعیت جالب توجهی ندارند و با چشم‌انداز ارزی تحت فشار عرضه هستند. صنعت خودروسازی یکی از سیبل‌های مشخص شده در دور اول تحریم‌های امریکا علیه ایران است. در عین حال، جذابیت‌های تکنیکالی و اصلاح قیمت‌ها در این گروه باعث رشد نسبی بهای سهام سایپا و پارس‌خودرو شده است. دیگر گروه‌های کوچک بازار، از جمله قندی‌ها که روز گذشته با رشد دسته‌جمعی همراه شدند، امروز با فشار عرضه مواجه‌اند و فضا ی غالب این گروه منفی و همراه با افت نسبتا ملموس قیمت‌هاست.