در نشست هم انديشی خودرویی‌ها اعلام شد

استراتژی واگذاری قطعه‌سازان « خساپا »

09:39 - 1400/01/18
مدیرعامل سایپا از آمادگی برای واگذاری قطعه‌سازان زیرمجموعه خبر داد. «خساپا» سال گذشته هم استراتژی خروج از قطعه‌سازی را برنامه‌ریزی و اعلام کرده بود، اما برای حصول نتیجه باید در انتظار عملکردها در این باره بود.
استراتژی واگذاری قطعه‌سازان « خساپا »

دنیای بورس: استراتژی گروه خودروسازی سایپا بر مبنای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خالی شدن از قطعه‌سازی است؛ مدیران این گروه خودرویی می‌گویند هرچند قصد ندارند چوب حراج به دارایی‌های خود بزنند اما قطعه‌سازی را به خریداران با صلاحیت واگذار می‌کنند.

محسن قاسم جهرودی؛ مدیرعامل سایپا در نشست هم‌اندیشی قطعه‌سازان خودرو سراسر کشور وضعیت فعلی این گروه خودروسازی را ناشی از ورود به حوزه‌هایی از جمله خرید اموال مازاد، سهامداری و قطعه سازی عنوان کرد و گفت: هم اکنون سایپا با ۴۳۰ هزار قطعه ساز به صورت مستقیم همکاری می‌کند. این در حالی است که در دور جدید تحریم‌ها قطعات منفصله در اشل اقتصادی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

سایپا متناسب با دور جدید تحریم‌ها بسته پیشنهادی خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارایه ارایه کرده است؛ براین اساس قطعه‌سازان مرتبط به گروه یک کالایی منتقل شد که دلیل این اقدام خودکفایی ۹۰ درصدی برخی از مجموعه‌ها بود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا ۷ هفته، هفته‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان منابع مالی پرداخت می‌شود که این رقم جدا از مبلغی است که به صورت روزانه پرداخت می‌شود.

به گفته جهرودی ظرف هفته آینده مطالبات ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان کوچک و آسیب پذیر پرداخت شده و سعی می‌شود این مطالبات به ۹۰ روز تقلیل یابد.

گزارش «دنیای اقتصاد» ‌را در همین رابطه بخوانید: سه راهکار قطعه‌سازان برای عبور از بحران