خط‌‌ونشان‌ روسای سه‌ قوه برای دلار

08:58 - 1400/01/18
امروز، در همایش قوه‌قضاییه، سران سه قوه حاضر بودند و به اعتراض‌های روزهای اخیر بازاریان تهران نسبت به گرانیِ ارز واکنش نشان دادند. در این میان اما راهکار مساله برای کاهش تب ارزی در رفتارهای منطقی و اقتصادی قابل جستجو است.

رییس جمهور

حسن‌روحانی؛ رییس جمهور در این باره می‌گوید: وقتی اجناس در دوسه ماه کم نشده، علت نگرانی برخی را درباره کمبود در بازار نمی‌‌فهمد. به گفته وی اقتصاددان‌ها گرانی‌های اخیر را «انتظار تورمی» می‌نامند؛ اما من می‌گویم سیاه‌نمایی.

روحانی در این باره همچنین تاکید کرد: شاید امسال کمبود آب داشته باشیم؛ اما ریال و دلار ما کم نشده و اطمینان داد: دولت نیازهای اساسی مردم را با ارز دولتی تامین خواهد کرد؛ حتی اگر قیمت ارز در بازار از سوی عده‌ معدودی افزایش پیدا کند.

روحانی در همین مراسم اعلام کرد: به وزیر اقتصاد و نیز ریيس‌کل بانک مرکزی دستور داده نام (فهرست) کسانی را که ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده‌اند، برای آگاهی مردم، منتشر کنند تا معلوم شود با این ارز چه‌ کرده‌اند.

رییس مجلس

علی ‌لاریجانی؛ رییس مجلس هم دراین خصوص عنوان می‌کند: برای ناآرامی‌های دیروز بازار سناریویی وجود داشت؛ بستری آماده برای این کار وجود داشت. لاریجانی می‌گوید: چون وقتی ارز به بازار داده نشد، رفتند سراغ سکه و وقتی سکه داده نشد رفتند سراغ مسکن؛ این مشکل را باید ریشه‌ای حل کرد.

لاریجانیِ مجلس هم تهدیدی چاشنی کار کرد و گفت: دستگاه‌های امنیتی می‌گویند برخی اخلال‌گران اقتصادی را معرفی کرده‌ایم؛ اما قوه‌قضاییه برخورد قاطعی نکرده؛ به آقای آملی لاریجانی هم گفتم نباید با یک وثیقه ساده آزاد شوند.

رییس قوه قضاییه

در پایان، صادق لاریجانی؛ رییس ‌قوه‌قضاییه هم به‌طور جدی‌تری تهدید کرد: به اخلال‌گران اقتصادی که مسبب التهاب بازار ارزند می‌گویم از امروز پنبه‌ها را از گوش دربیاورید! از حکم اعدام تا ۲۰سال حبس در انتظار این‌هاست! بعدا نگویند نمی‌دانستیم. مصداق مفسد‌فی‌الارض می‌شوند؛ کار آنها خیانت به کشور است.

اگرچه بخشی از التهاب‌های بازار ارز را می‌توان در عطش و ولع ارزی جستجو کرد اما راهکار اصلی حذف اخلالگران و برگشت آرامش به بازار ارز در رفتارهای منطقی، اقتصادی و علمی است. ارایه راهکارهای پلیسی و امنیتی اگرچه در کوتاه مدت از تب التهاب‌ها خواهد کاست اما راه‌حل مساله نیست و به نظر در پایان پاسخ درستی از این ناحیه شنیده نشود.