هدف‌گذاری « فارس» برای افزایش تولید

08:58 - 1400/01/18
خلیج فارس برای رسیدن به اهداف تولیدی تا سال 1400 علاوه بر برنامه تامین خوراک، برنامه‌ریزی‌ها برای طرح‌های مورد بهره‌برداری را اولویت‌بندی و زمان‌بندی کرد.

تامین خوراک

هلدینگ خلیج فارس در حوزه تامین خوراک، تولید مجموعه و بهره‌برداری از طرح‌ها برنامه‌ریزی مدونی را صورت داده که در نخستین گام با مساعدت وزارت نفت در نظر دارد برای تامین خوراک شرکت‌های زیرمجموعه خود در پروژه‌های بالادستی نفت نیز ورود کند که با تکمیل و اجرای پروژه خوراک صنعت خود را تامین کرده و به تناسب آن پروژه‌های جدید یا تولید با حداکثر ظرفیت پروژه‌های فعلی را داشته باشد.

طرح‌های مورد بهره‌برداری

در طرح‌های درون مجتمعی پروژه‌های امسال «فارس»، آگهی استخدام نیرو برای راه‌اندازی الفین ایلام و پیش راه‌اندازی پروژه اعلام شده و در حال ثبت نام است. به گفته مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس که با «نیپنا» صحبت کرده در کنار این دو طرح، پروژه اوره و آمونیاک لردگان و واحد آمونیاک هنگام قرار است به تدریج وارد مدار تولید می‌شود.

همچنین بعد از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی در سال ۹۵ پروژه بازسازی این شرکت آغاز شد که جعفر ربیعی در این باره می‌گوید: بازسازی طرح ارتقا تکنولوژی درحال اجرا است و مدیران امیدوارند اواخر سال ۹۸ وارد سرویس شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ میزان تولید هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به ۴۵ میلیون تن خواهد رسید.

ادغام دو هلدینگ پتروشیمی

ربیعی در مورد ادغام شرکت‌های پتروشیمی تاپیکو در هلدینگ نیز عنوان می‌کند: بر اساس دستور رییس جمهوری مبنی بر فروش اموال صندوق‌های بازنشستگی صندوق تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کارکنان نفت مسئول شدند که در این رابطه اقدام کنند.

فرآیند اجرایی اجرای ادغام پتروشیمی‌ها اندکی پیچیده است که در نخستین گام مجموعه‌های پتروشیمی تامین اجتماعی که در تاپیکو مجتمع هستند با سهام‌دار شدن شستا زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس خواهند شد. در واقع سازمان تامین اجتماعی در یک فرآیند افزایش سرمایه سهام‌دار هلدینگ خلیج فارس خواهد شد و «فارس» به عنوان محور صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد و بقیه شرکت‌ها به تدریج وارد هلدینگ می‌شود. به گفته مدیران دولتی این فرآیند طولانی بوده و اجرای آن مدتی طول می‌کشد اما در دولت و وزارتخانه‌های مربوطه اقدام‌های آن در حال اجرا است.