معاون رییس جمهور از تصمیم‌های ارزی تا دو هفته آینده خبر داد

جلسه روسای قوا درباره بورس

08:18 - 1400/01/18
التهاب در بازار ارز اگر چه بازارها را به واکنش واداشته اما دولت با برگزاری جلسه ویژه در خصوص بازار سرمایه تاکید دارد نقدینگی معطوف به بازار سرمایه شد. برخی اخبار هم از تصمیم‌های جدید ارزی تا دو هفته آینده حکایت دارد.

امروز در دومین جلسه شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس مورد بحث قرار گرفت. محمد باقر نوبخت؛ سخنگوی دولت در این خصوص می‌گوید: در این جلسه اعلام شد که به جای این که نقدینگی موجود به سمت ارز یا طلا متمرکز شود و تقاضای غیرواقعی روی این دو کالا ایجاد کند، نقدینگی معطوف به بازار سرمایه شد.

دولت معتقد است اگر بتواند  نقدینگی موجود را در راستای حرکت به سمت تولید ببریم، نافع خواهد بود ولی اگر متاسفانه به سمت تقاضا برود، عدم تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کند.

در همین حال رییس بانک مرکزی امروز  در همایش سیاست‌های پولی رسما شایعه‌های منتشره درباره اولویت‌بندی سه گانه ارز واردات را تایید نکرد و گفت:‌ تمامی این کالاها با نرخ ۴۲۰۰ تومان دلار دریافت می‌کنند.

البته همچنان ابهام در تصمیم‌های ارزی دولت به وضوح دیده می‌شود. در حالی که ولی‌اله سیف 3 نرخی شدن دلار را تایید نکرده، شب گذشته محمد نهاوندیان در برنامه گفت‌وگوی شبکه خبری 2 سیما خبر از تصمیم‌های ارزی دولت تا دو هفته آینده داد. معاون اقتصادی رییس جمهور گفته برای عرضه هیچ نگرانی وجود ندارد و در دو ماهه نخست امسال عرضه کالاها افزایش یافت. به ادعای وی افق تامین ارزی مورد نیاز کشور از سه ماه پیش روشن‌تر است.

در این میان دلار 4200 تومانی در سه دسته قرار گرفت:

الف) اولویت اول/ کالاهای اساسی: تامین ارز  از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت

این اقلام همچون گندم، روغن، برنج، نهاده‌های دامی، حبوبات با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص یارانه ۴۰۰ تومانی تامین ارز خواهند شد که با این حساب، نرخ هر دلار برای این گروه کالاها ۳۸۰۰ تومان خواهد بود.

ب) اولویت دوم/ مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای: تامین ارز از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی

این اقلام شامل مواد اولیه، ماشین آلات خطوط تولید از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات پتروشیمی و فولاد و مواد معدنی که در سامانه نیما عرضه می شود، تامین ارز خواهند شد. این کالاها با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین اعتبار می‌شوند.

پ) اولویت سوم/ کالاهای مصرفی: تامین ارز از صادرات کالاهایی که ملزم به ارایه ارز در سامانه نیما نیستند

گروه کالاهای مصرفی از محل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالاهایی که ملزم به ارایه ارز در سامانه نیما نیستند، تامین ارز خواهند شد. این کالاها با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی+ قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار می‌شوند.

با وجود لیست اعلام شده کالاهای دریافتی دلار 4200 تومانی اتحادیه لوازم خانگی عنوان کرده هنوز تغییر دلار ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد برای واردات لوازم خانگی به صورت رسمی ابلاغ نشد.

پیش‌تر علیرضا مناقبی؛ رییس مجمع واردات ایران نیز گفته بود از از ۲۲ فروردین تا ۲۰ خرداد، ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش و تخصیص ارز شکل گرفت. کل عملیات وارداتی کشور در سال گذشته طبق آمار رسمی، واردات قانونی در حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده و غیر رسمی یعنی قاچاق حدودا ۱۵ میلیارد دلار بود.

پرسش مناقبی این است که چرا برای ۱۲ ماه سال حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم اما ظرف یک ماه و نیم ۲۰ میلیارد دلار گشایش اعتبار یا تخصیص ارز یا ثبت سفارش انجام شد؟

 در همین رابطه می‌توانید بخوانید:

تعهد دولت از دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی/ مهدی تقوی (روزنامه ایران)

القای کمبود/ یحیی آل اسحاق (روزنامه اعتماد)

همچنین ببینید: همایش سیاست‌های پولی را در بخش یک و بخش دو بخوانید.