برنامه عرضه سهام ۱۶ پتروشیمی در بورس

07:32 - 1400/01/18
رییس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از عرضه سهام ۱۶ پتروشیمی منطقه مکران در بورس خبر داد.

ابراهیم محمود‌زاده از ورود ساتا به عرصه‌های جدید سرمایه‌گذاری خبر داد و درباره پروژه‌ها به ماهنامه «بورس امروز» می‌گوید: پتروشیمی کیان که هر سه مرحله تولید صنعت پتروشیمی را در خود دارد، به بیش از 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از سوی دیگر تا سه ماه آینده در پتروشیمی متانول مرجان در عسلویه به تولید اقتصادی خواهد رسید و فاز نخست پتروشیمی بزرگ بوشهر نیز سال جاری راه‌اندازی می‌شود.

بخشی از سهام این دو مجتمع به صورت عمده در بورس عرضه شده و با توجه به تولید مناسب این مجتمع‌ها، شانس عرضه آن‌ها در بورس زیاد است. البته به گفته محموزاده این شانس برای پتروشیمی‌های کیان و ۱۷ پتروشیمی مکران بیشتر است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، سهام ۱۶ پتروشیمی منطقه مکران در بورس عرضه خواهد شد.

به گفته وی ساتا در بحث پالایشگاهی، در پالایشگاه‌های تبریز و شیراز تولید محصول‌های یورو۴ و یورو۵ را در دستور کار دارد که در همین راستا واحد بهبود کیفیت تولید پالایشگاه تبریز تا ماه آینده با استانداردهای اروپایی به تولید می‌رسد. سال جاری قیر تولیدی این پالایشگاه نیز با راه‌اندازی واحدهای جدید به بنزن تبدیل و در پتروشیمی تبریز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساتا هم‌اکنون سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌کند که به گفته مدیرعامل این میزان سرمایه می‌تواند برای ساخت ۶ پتروشیمی بزرگ سرمایه‌گذاری شود.