قطعه‌سازان در صف تقاضای ارزی

06:16 - 1400/01/18
فرآیند طولانی تخصیص ارز، واحدهای تولید قطعه را تحت‌تاثیر قرار داده است.

صف طولانی دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی روند تامین مواد اولیه قطعه‌سازان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. قطعه‌سازان کشور که تامین‌کنندگان بخش اعظمی از قطعات خودروهای تولیدی در کشور هستند، در یک هفته گذشته رایزنی‌هایی با معاون اول رییس‌جمهور و ریاست بانک مرکزی برای روند تسهیل دریافت ارز آغاز کرده‌اند.

آنچه مشخص است اینکه ارایه ارز مورد نیاز تولید‌کنندگان در دستور کار دولت قرار دارد، حال آنکه فرآیند طولانی تخصیص ارز منجر به بروز مشکلاتی برای قطعه‌سازان شد. در این بین هر چند فرآیند تخصیص ارز بر تولید خودرو نیز تاثیرگذار بود، اما آنچه هم‌اکنون روند خودروسازی در کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده، عرضه قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودرو است؛ به‌طوری‌که برخی قطعه‌سازان از توقف تولید برخی قطعات در صورت عدم تامین مواد اولیه خبر می‌دهند.

در حال حاضر بسیاری تولید‌کنندگان همچون قطعه‌سازان مواد اولیه خود را از خارج از کشور وارد می‌کنند این در شرایطی است که نوبت تخصیص ارز و روند طولانی که هم‌اکنون در این پروسه شکل گرفته، تولید را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.

آنچه بسیاری از تولید‌کنندگان بر آن تاکید دارند، این است که دولت در شرایط کنونی تفاوتی برای تخصیص ارز به تولید‌کنندگان یا وارد‌کنندگان محصول‌های لاکچری قائل نشده که همین امر تولید برخی از محصول‌ها را با تاخیر همراه کرده است. برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند با توجه به نقض برجام از سوی دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا ممکن است دولت نسبت به اولویت‌بندی تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه و برخی کالاها اقدام کند که در این شرایط ورود کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه از سوی تولید‌کنندگان در اولویت تخصیص ارز قرار خواهند گرفت.

البته تهیه چنین لیستی از سوی دولت مسبوق به سابقه بوده؛ چراکه در سال ۹۱ همزمان با تشدید تحریم‌های هسته‌ای ایران نیز لیستی برای تخصیص ارزمرجع به کالاهای اولویت‌دار تهیه شد.

مشروح گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.