در پی کاهش ذخایر در چین

متانول باز هم گران شد

06:07 - 1400/01/18
در هفته اخیر رونق مناسبی در معاملات متانول مشاهده شد و قیمت این محصول در تمام بازارهای وارداتی آسیا به غیر از بازار هند افزایش یافت. کاهش ذخایر متانول در شرق چین و افت عرضه از منطقه خاورمیانه به تبع تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی به منظور انجام فرآیند تعمیر و نگهداری، از دلایل رشد قیمت در این هفته به حساب می‌آید.
متانول باز هم گران شد

همانند هفته گذشته، این هفته نیز ذخایر متانول در شرق چین روندی کاهشی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار، میزان ذخایر متانول در استان جیانگسو افتی 5 درصدی را در هفته اخیر پشت سرگذاشته است. افت ذخایر در شرق چین به علت کاهش عرضه از سوی دیگر مناطق به شرق این کشور اتفاق افتاده است. بدین ترتیب قیمت متانول در بازار داخلی چین افزایشی 60 یوانی را در این هفته پشت سرگذاشت و به 3300 یوان رسید که این رقم برابر 413 دلار بر مبنای قیمت های وارداتی است.

از دیگر دلایل تحریک قیمت متانول، کاهش عرضه از سوی خاورمیانه به حساب می‌آید.کماکان تعدادی از واحدهای تولید متانول در خاورمیانه مشغول انجام فعالیت تعمیر و نگهداری هستند و همین امر نیز به کاهش عرضه از سوی این منطقه به شرق آسیا منجر شده است. در دو هفته ابتدایی ماه می میزان واردات متانول چین به 215 هزار تن رسیده و انتظار می‌رود که این رقم تا پایان ماه به 500 هزار تن برسد. بدین ترتیب پیش بینی می شود وادرات متانول چین در ماه جاری نسبت به ماه می سال 2017 کاهشی 25 درصدی را تجربه کند.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 6 دلاری در این هفته در سطح 418 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با افزایشی 3 دلاری، قیمت 424 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 13 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 428 دلار معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند متانول با افتی 4 دلاری به 385 دلار رسید.