تولید اولیه در یکی از بزرگترین متانولی جهان

متانول کاوه در اردیبهشت‌ به تولید می‌رسد

05:07 - 1400/01/18
متانول کاوه به عنوان یکی از بزرگترین خط تولید متانول جهان تاکنون 2 هزار تن محصول خام اولیه تولید کرده و با توجه به زمان تولید واحد اکسیژن خالص احتمالا مجتمع در اردیبهشت‌ماه در مدار تولید قرار می‌گیرد.
متانول کاوه در اردیبهشت‌ به تولید می‌رسد

کمپرسور ASE مجتمع متانول کاوه روزشنبه وارد مدار شد. مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) در گفت‌وگو با «نیپنا» درباره تازه‌ترین وضعیت طرح متانول کاوه تصریح می‌کند: ظرفیت 7000 تنی تولید روزانه متانول، پتروشیمی کاوه را بزرگترین واحد تولید متانول در ایران و از بزرگترین واحدها در جهان به شمار می‌رود.

بزرگترین کمپرسور ASE جهان در مجتمع متانول کاوه به کار گرفته شده است. پتروشیمی متانول کاوه دارای سه مخزن اکسیژن مایع، آرگون و نیتروژن مایع نیز است. در این مجتمع چهار آب شیرین کن، 14 دیزل ژنراتور، هفت بویلر، ایستگاه پمپاژ آب دریا با چهار پمپ نیز وجود دارد. همچنین سیستم کولینک تاور آب دریا در پتروشیمی متانول کاوه در ایران منحصر به فرد و دارای چهار سلول با عملکرد مجزا است.

علی محمد بساق‌زاده که با رضا نوروززاده؛ معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از طرح متانول کاوه بازدید کرده، خبر می‌دهد پیش راه‌اندازی و تولید آزمایشی در متانول کاوه انجام شده است. این مجتمع 2000 تن محصول خام اولیه تولید کرده، واحد اکسیژن آن راه‌اندازی اولیه شده است و به گفته مسئولان پتروشیمی در همین هفته واحد اکسیژن خالص به تولید می‌رسد.

اکسیژن خالص به عنوان یکی از خوراک‌های مورد نیاز متانول کاوه است و بر همین مبنا شرکت ملی پتروشیمی انتظار دارد این مجتمع در اردیبهشت‌ماه به تولید متانول برسد و بعد از آن ظرفیت تولید کم کم بالا رود.

درمجموع متانول کاوه حدود 99 درصد پیشرفت دارد و مدیران این شرکت در تلاش‌اند ظرف یک هفته آینده، تولید آغاز شود.

پتروشیمی کاوه در زمینی به مساحت 200 هکتار، در 5 کیلومتری شهر دیر در سواحل خلیج فارس واقع شده است. واحد متانول کاوه با ظرفیت روزانه 7000 تن متانول، در این مجتمع قرار دارد. این واحد سالیانه با ظرفیت اسمی تولید 2.31 میلیون تن متانول با درجه کیفی AA فعالیت می‌کند که البته با احتساب ظرفیت روزانه، بالاتر از ظرفیت اسمی یعنی در محدوده 2.6 میلیون تن هم  می‌تواند متانول تولید کند. لیسانس و مهندسی پایه این واحد توسط شرکت Casale سوییس و مهندسی تفصیلی آن توسط  مجموعه PIDEC انجام گرفت.

سرویس‌های جانبی مورد نیاز این واحد توسط پتروکاوه افق (شرکت مهندسی زیرمجموعه گروه صنعتی کاوه) طراحی و اجرا شد. از ویژگی‌های این پروژه بهره‌مندی از بزرگترین واحد ریفورمر جهان با ظرفیت 1050 تن است؛ واحدی که گاز را تبدیل به بخار می‌کند. شرکت خصوصی کاوه که بیش از 60 درصد شیشه ایران را تامین می‌کند، سهام دار متانول کاوه است. سرمايه‌گذاري اين طرح با تشكيل کنسرسیومی با عامليت بانك تجارت و مشاركت دو بانک دیگر ملت و صنعت و معدن انجام مي‌شود.