شرح حال «آکنتور» از زبان سازمان

04:07 - 1400/01/18
نماد معاملاتی شرکت کنتورسازی ایران در شهریور به دلیل وجود ابهامات متوقف شد. در شرایط کنونی پس از مدت‌ها انتظار، سازمان بورس با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه کدال در خصوص شرایط شرکت کنتور‌سازی شفاف‌سازی کرد. این اطلاعیه بیشتر به شرح اتفاقات گذشته «آکنتور» و آنچه بر این شرکت در یک سال اخیر گذشته است، تاکید دارد. به نظر می‌رسد این اقدام سازمان در جواب سهام‌داران معترض کنتورسازی ایران بوده که نسبت به پایمال شدن حقشان اعتراض داشته‌اند. با این حال عمده مفاد این اطلاعیه به اتفاقات گذشته اشاره دارد و به نظر می‌رسد خبر جدیدی که سهام‌داران معترض را راضی نگه دارد در آن وجود ندارد. با این حال سازمان به ادامه پیگیری‌های خود در خصوص پرونده کنتورسازی از طریق قوه قضاییه اشاره کرده و این پیگیری‌ها تا حصول نتیجه مشخص ادامه خواهد داشت.

نیمه‌های شهریور سال جاری بود که برای چندمین بار نماد شرکت کنتور‌سازی ایران متوقف شد. «آکنتور» که این روزها به عنوان خبرساز‌ترین سهام بورسی مطرح است، طی مدت اخیر و به دلیل ابهام در قراردادهای صندوق‌های مکانیزه فروش در طرح باران ، سهامداران خود را با نگرانی‌های بسیاری مواجه کرده است. در همین رابطه، تخلفات صورت گرفته توسط حسابرس در صورت‌های مالی، شایعات در خصوص لغو قراردادها از موضوعاتی بود که پای این شرکت را به قوه قضاییه باز کرد.

با این وجود بعد از ظهر روز دوشنبه، سازمان بورس و اوراق بهادار که شاکی پرونده شرکت کنتورسازی ایران است، با انتشار اطلاعیه در «کدال»، اولین شفاف‌سازی در خصوص فعالیت‌های این شرکت را منتشر کرد. این اطلاعیه که با 12 پیوست ارائه شده است حاوی نامه نگاری‌های مدت اخیر میان سازمان بورس، شرکت کنتور‌سازی و اتاق اصناف است.

در این اطلاعیه سازمان بورس اذعان می‌کند که قرارداد این شرکت در مناقصه طرح توجیهی باران(تامین صندوق‌های مکانیزه فروش) در بهمن ماه سال گذشته لغو شده و مجری این طرح با تاخیر زمانی بسیاری این موضوع را به سازمان بورس اعلام کرده است. همچنین این سازمان اعلام می‌کند بررسی صورت‌های مالی این شرکت توسط جامعه حسابداران حاوی ابهامات بسیاری در خصوص فروش صندوق‌ها است که نشان از تخلف حسابرس در تنظیم این گزارش‌ها دارد. در پایان سازمان بورس تاکید کرده است که پرونده این شرکت توسط قوه قضاییه در دست پیگیری است و نتایج آن متعاقبا اعلام می‌شود.

متن کامل این اطلاعیه را اینجا بخوانید.