برنامه نوسازی تاکسی‌ها در سال ۹۷

03:42 - 1400/01/18
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از دستورکار نوسازی ۳۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون برای امسال خبر داد.

ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از خرداد ۹۵ آغاز شد. با احتساب تاکسی‌های فرسوده مدل ۸۶، حدود ۱۸۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کل کشور وجود داشت که بر مبنای آمار رسمی ۷۱ هزار دستگاه آن‌ها از رده خارج شد؛ از این ۷۱ هزار دستگاه نیز ۶۱ هزار دستگاه تاکسی جایگزین تحویل داده شد و حدود ۱۰ هزار دستگاه هم فرآیند اسقاط بدون جایگزین را دنبال کردند.

به گفته مرتضی ضامنی؛ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ها این مجموعه قصد دارد حدود ۱۲۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده دیگر را نیز نوسازی کند اما این طرح مسایل مختلفی دارد که یک بحث آن به بانک‌ها بازمی‌گردد؛ زیرا آن‌ها باید در پرداخت تسهیلات کمک کنند.

بحث دیگر آن از دید تاکسیرانی‌ها ارزش گواهی اسقاط تاکسی‌های فرسوده است و باید توسط دولت محاسبه و ارزش آن برای خودروساز مشخص شود؛ در حقیقت این مهم‌ترین چالش اتحادیه تاکسیرانی در این طرح به حساب می‌آید، زیرا اعتبارات در نظر گرفته شده متناسب با حجم اسقاط نبوده و به همین دلیل طرح در چند مرحله متوقف شده است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ها معتقد است اگر ارکان مختلف طرح یاری کنند، نوسازی ۳۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار دستگاه ون را برای امسال در دستور کار خواهیم داشت.

در حال حاضر خودروهای جایگزین تاکسی‌های فرسوده، پژو و سمند است و تاکسی‌داران امیدوارند خودروهای برلیانس و آریو برای سال جدید نیز اضافه شود. البته برای سال ۹۷ استفاده از خودروهای هیبریدی یا خودروهایی با سوخت پاک نیز در دستور کار تاکسی‌داران است.