نگاه خیره بازار طلا به نشست فدرال رزرو

03:03 - 1400/01/18
پس از افت قیمت طلا برای چهارمین هفته متوالی، فعالان بازار فلزات قیمتی در موقعیت کنونی به انتظار نشسته‌اند تا با برگزاری نشست آتی بانک مرکزی آمریکا در هفته پیش رو سمت و سوی معاملات خود در بازار این محصول را مشخص کنند.
نگاه خیره بازار طلا به نشست فدرال رزرو

در چهارشنبه پیش‌رو نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم‌گیری در زمینه افزایش نرخ بهره و ارائه چشم انداز اقتصادی این کشور تشکیل جلسه خواهد داد. افزایش نرخ بهره در این مقطع  قطعی به نظر می‌رسد و آنچه برای فعالان بازار ارز و فلزات قیمتی اهمیت ویژه‌ای دارد، احتمال افزایش چهارمرحله‌ای نرخ بهره است.

مقامات بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های گذشته به کرات از قطعی بودن افزایش نرخ بهره در سال 2018 در سه مرحله خبر داده بودند اما روند پایدار رشد اقتصادی این کشور موضوع افزایش چهار مرحله‌ای را به شدت بر سر زبان‌ها انداخته و برخی مقامات فدرال رزرو نیز در سخنرانی‌های خود احتمال این رویداد را رد نکرده‌اند. در هفته‌های اخیر شانس افزایش چهارمرحله نرخ بهره در سال جاری بالا رفته و به 26 درصد رسیده است.

در این میان جروم پاول برای اولین مرتبه در نشست سیاستگذاری بانک مرکزی به عنوان رئیس این نهاد حضور خواهد داشت و همین امر نیز اهمیت جلسه مذکور را به شدت افزایش داده است. سخنان پاول در اولین حضور وی در کنگره آمریکا نشان داد که رئیس جدید این نهاد طرفدار سیاست افزایش نرخ بهره است اما باید در عمل دید که پاول چ ه میزان افزایشی را مد نظر دارد و در عین حال تا چه حدی نیز در همراه کردن دیگر اعضای "فد" در این زمینه موفق عمل خواهد کرد.

در این میان شاید بتوان گفت روند نرخ تورم آمریکا اصلی‌ترین عامل ایجاد تردید در موضوع افزایش چهارمرحله نرخ بهره به حساب می‌آید. با وجود انطباق شاخص قیمت مصرف‌کننده با پیش‌بینی‌ها در ماه فوریه، این نماگر کماکان کمتر از هدفگذاری بانک مرکزی آمریکاست و همین امر نیز ابهامات مهمی را در زمینه سرعت افزایش نرخ بهره میپیش روی ان اعضای فدرال رزرو و همچنین فعالان اقتصادی قرار داده است.

با ذکر این موارد می‌توان متوجه شد که نشست آتی فدرال رزرو بر بازار ارز و به تبع آن بر بازار فلزات قیتی از جمله طلا بسیار تاثیرگذار خواهد بود. حتی در صورتی که تنها سرنخ‌هایی از احتمال افزایش چهار مرحله‌ای نرخ بهره در سال جاری از سوی "فد" به بازارهای مخابره شود، مسلما شاهد تقویت ملموس ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان خواهیم بود امری که بازار طلا را زیر فشار شدیدی قرار خواهد داد.