فضای تردید در بازار فلزات‌پایه

02:15 - 1400/01/18
با آغاز به کار بازار فلزات در این هفته، رفته رفته فشار بر معاملات افزایش یافته و قیمت ها به محدوده منفی خزیده اند. رشد قابل ملاحظه شاخص دلار در کنار تداوم نگرانی در زمینه شروع جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان، سرمایه گذاران بازار فلزات را  مردد کرده و افزایش ملموس موجودی انبار برخی از محصولات در بازارهای بزرگ معاملاتی نیز نگرانی هایی را در روزهای اخیر برانگیخته است.
فضای تردید در بازار فلزات‌پایه

با انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در ایتالیا مشخص شد که هیچ حزبی موفق به کسب حداکثر کرسی های پارلمان نشده است. در صورت پابرجا ماندن این نتایج، آینده سیاسی ایتالیا در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت.  همین امر نیز  به سقوط یورو در برابر دلار منجر شده است. تقاضا برای فلزات از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلار کاهش یافته است.

همچنین کماکان فعالان بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات نگران بروز جنگ تجاری تمام عیار میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان و اخلال در روند رشد اقتصاد جهانی هستند. پس از اعلام خبر وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا از سوی رئیس جمهور این کشور و موضع گیری شدید شرکای تجاری آمریکا ، احتمال بروز جنگ تجاری میان قدرت های اقتصادی جهان شدت گرفته است.

در این میان هفته گذشته میزان موجودی مس و آلومینیوم در انبارهای بازار آتی شانگهای رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرد و همین امر نیز نگرانی هایی را در زمینه احتمال ضعیف شدن تقاضای چین برای فلزات شکل داد. در هفته گذشته موجودی انبار مس در بازار شانگهای با رشدی بیش از 19 درصد از مرز 41 هزار تن فراتر رفت و سطح ذخایر روی نیز با افزایشی 31 درصدی به بیش از 35 هزار تن رسید. در این میان در بازار لندن نیز شاهد افزایش 12درصدی موجوی انبار سرب بودیم.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/4 درصدی در سطح 6888 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با افتی 0/4 درصدی در قیمت 2142 دلار معامله می شود. روی با افتی 0/8 درصدی در سطح 3338دلار قرار گرفته و سرب نیز 0/3 درصد ارزان شده و  به 2446دلار رسیده است.

همچنین در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/2 درصد ارزان شد و روی نیز افت قیمتی 0/8 درصدی را پشت سرگذاشت. آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/9 درصدی مواجه شد و در این میان قیمت سرب افت قیمتی بسیار جزئی را پشت سرگذاشت.