قیمت جدید هفته جاری نهایی می‌شود؟

منتظران تعیین قیمت شیر

01:48 - 1400/01/18
زمزمه تعیین قیمت شیر مصوب در هفته پیش‌رو اگر چه به گوش می‌رسد اما به نظر نمی‌رسد تغییری در قیمت مصوب اعمال شود. با این اوصاف انتظارات ادامه دارد.
منتظران تعیین قیمت شیر

در حالی که همچنان انتظارات برای تعیین قیمت شیر تداوم دارد که دامداری‌ها نسبت به پایین بودن قیمت شیر با توجه به بالا بودن هزینه مواد اولیه و خوراک دام گلایه دارند و تاکید دارند لبنی‌ها هم شیر را با قیمت ارزان آن‌ها می‌خرند. به دلیل دوره مصرف و فاسدشدنی شیرخام بسیاری از دامداری‌ها مجبورند با قیمت لبنی‌ها موافقت کنند و این به گفته دامداران شرایط سختی را برای آنان بوجود آورده است. این در حالی است که علاوه بر تعیین قیمت‌ شیرخام که فشار مضاعفی روی دامداری‌ها وارد آورده، بحث مشوق‌های صادراتی به لبنی‌ها نیز در تعامل لبنی‌ها با دامداری‌ها تاثیرگذار بوده است. پیش‌تر «دنیای بورس» گفته بود: با وجود اطلاعیه چند روز گذشته سازمان حمایت مبنی بر بازگشت قیمت‌ها، حال فعالان لبنی تاکید دارد تا زمان اعلام نرخ‌های مصوب در ستاد تنظیم بازار منتظر باقی می‌مانند.

احمد مقدسی؛ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اینکه ٧٦ میلیارد تومان از مشوق صادراتی لبنیات باقی مانده به «مهر» می‌گوید: انتظار می‌رود ستاد تنظیم بازار این هفته قیمت مصوب ١٤٤٠ تومانی هر کیلو شیر را اعلام کند. هفته گذشته سازمان حمایت نظر کارشناسی در زمینه اجرایی شدن مصوبه ١٤٤٠ تومان به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد و دامداری‌ها امیدوارند در هفته جاری این مساله تصمیم گیری شود.

مقدسی البته با بیان اینکه مرحله سوم مشوق صادراتی لبنیات هنوز به کارخانه‌های لبنی پرداخت نشده، تاکید دارد:٧٦ میلیارد تومان از این یارانه باقی مانده که امید است سازمان برنامه و بودجه باید هرچه سریع‌تر این مبلغ را تخصیص دهد. این در حالی است که برخی اخبار حکایت از این دارد که حدود 70 درصد مطالبات دامداران پرداخت شده است.

در همین حال نماینده سازمان حمایت در دوازدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه این سازمان بر قیمت‌های کارشناسی شده، تاکید دارد، می‌گوید: سازمان حمایت بر اساس گزارش حسابرسی واحدهای لبنیات کشور، به محاسبه قیمت شیر دست زده و قرار است در کارگروهی با حضور صنایع تولیدی شیر کشور، مشکلات پیش آمده برطرف شود.

امین‌اله لطیفی با بیان اینکه از نظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شیر جزو کالاهای گروه اول است، اظهار کرد: تصمیم‌گیری تازه‌ای در راه است و این احتمال وجود دارد که شاهد عقب‌گرد قیمت‌ها باشیم.