افزایش سرمایه خاک چینی ایران در مجمع تصویب شد

سازوکار صادرات « کخاک» به ترکیه و سوریه

01:36 - 1400/01/18
مجمع فوق‌العاده خاک چینی ایران در حالی افزایش سرمایه را به تصویب رساند که چگونگی برنامه صادرات «کخاک» به ترکیه و سوریه با تشریح سازوکارها بررسی شد.

مجمع فوق‌العاده خاک چینی ایران مصوب کرد: سرمایه شرکت در مرحله اول از 17.5 میلیارد تومان به 37.5 میلیارد تومان (بیش از 114 درصد افزایش) از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش یابد. افزایش سرمایه مرحله دوم از 37.5 میلیارد تومان به 50 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی در اختیار هیات مدیره قرار گرفت تا ظرف دو سال اجرایی شود. افزایش سرمایه مرحله اول تا زمان برگزاری مجمع سالانه به ثبت خواهد رسید.

 مصوب شد ماده 2 اساسنامه اصلاح و موارد زیر به موضوع‌های شرکت اضافه شود:

1- سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی، تجاری، بازرگانی و خدماتی داخل و خارج از کشور

2- احداث خط تولید انواع بلوک و پانل گازی سبک و ملات خشک و محصولات جانبی آن

 این تغییرات در اساسنامه بر اساس پیشنهاد بانک توسعه صادرات که قرار است وام ارزی شرکت را تامین کند، صورت می‌گیرد.

 گزارش مدیرعامل

همانگونه که در مجمع سالانه مطرح شد، مدیرعامل شرکت تاکید دارد با استفاده از ضایعات سیلیس کارخانه، خط تولیدی جهت تولید بتن سبک هوادار یا AAC (Autoclaved Aerated concrete)  راه بیندازد. موضوع افزایش سرمایه مجمع در همین رابطه است. در همین رابطه برای 11 میلیون یورو وام ارزی از بانک توسعه صادرات اقدام شده و در حال دنبال کردن مراحل نهایی است.

مدیرعامل همچنین درا ین خصوص عنوان کرد: 30 تا 40 درصد از ماده ورودی به محصول نهایی (کائولون) تبدیل و بقیه ضایعاتی است که به سمت استخرهای بزرگ خاکی هدایت می‌شود. پس از پر شدن این استخرها پیمانکار می‌گیریم تا این مواد را دوباره به معدن برگردانند. هزینه این کار معمولا از 600 میلیون تومان تا 2 میلیارد تومان است. این ضایعات دارای 75 تا 84 درصد خلوص سیلیس دارد.

اگر این درصد بالای 90 بود به شیشه‌سازی‌ها می‌توانستیم بفروشیم. برای استفاده بهینه از این ضایعات سیلیس دار با بررسی و مشورت با شرکت‌های خارجی، تولید AAC را مناسب دیدیم. چهار شرکت را برای اجرای این خط تولید بررسی کردیم و با دو شرکت مذاکره و نهایتا با یکی از آنها قرارداد بستیم. بخش عمده منابع طرح را از وام ارزی استفاده می‌کنیم که هفته پیش قراردادش منعقد شد.

مدیرعامل سپس به برخی از ویژگی‌های بلوک‌های سبک هوادار (گازی) پرداخت. این بتن‌ها پس از قرارگرفتن در دستگاه اتوکلاو تحت فشار بخار آب و حرارت قرار گرفت و به همین دلیل مقاومت آن در برابر فشار زیاد می‌شود. از سوی دیگر با واکنش بخار آب با برخی از مواد این محصول حباب‌هایی درون بلوک تشکیل شده که سبب می‌شود وزن آن تا یک دهم وزن بتن معمولی کاهش یابد. محصول نهایی در این پروسه در مقابل حرارت و صوت نیز عایقی مناسب بود و در مقایسه با سایر مصالخ مانند آجر یا سفال در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

مدیر عامل اشاره کرد: در حال حاضر AAC را در ایران تولیدکننده‌های معدودی از جمله شرکتی در مشهد (پرین بتون) تولید می‌کنند که مواد اولیه سیلیس خود را از خاک چینی دریافت می‌کنند.

پرسش و پاسخ

وام پروژه: هیات رییسه در بخش پرسش سهامداران و پاسخ مسئولان در خصوص اینکه آیا وام‌ ارزی پروژه دوره استراحت دارد؟ عنوان کرد: این وام دو سال تنفس دارد و پس از آن در 6 سال و در 12 قسط بازپرداخت خواهد شد.

پیش‌بینی فروش محصول: هیات رییسه همچنین درباره اینکه آیا پیش‌بینی می‌کنید بتوانید محصول‌هایتان را در بازار داخل بفروشید؟ تصریح کرد: پیش‌بینی شده 30 درصد از محصول‌های تولید شده در این پروژه را به خارج از کشور صادر کرد و بقیه را در بازار داخلی به فروش رساند. باید توجه داشت هزینه حمل در این محصول بالاست و بازار هدف صادراتی ما شهرهای نزدیک مرز خواهد بود.

مدیرعامل از شرکتی از آذربایجان یاد کرد که در حال حاضر آماده عقد تفاهم نامه جهت خرید محصول‌ها است. درباره بازار داخلی نیز مدیرعامل تاکید دارد: شرکت پرین بتن که مواد اولیه را از خود ما می‌خرد، قرار بود به ما محصول AAC بفروشد که در مقطعی بخاطر اینکه سفارش‌های بزرگی از عراق دریافت کرده بود از تحویل به موقع سفارش‌های ما عذر خواست.

مصالح ACC: هیات رییسه همچنین درباره اینکه  آیا مصالح ACC  به کار ساخت استخر می‌آید؟ عنوان کرد: یک نفر از انگلیس آمده بود که می‌گفت این را در فوندانسیون هم استفاده می‌کنند اما اطلاعات فعلی من می‌گوید نمی‌شود. این موارد باید بیشتر بررسی شود.

میزان سیلیس: هیات مدیره درباره اینکه چه میزان سیلیس در جریان تولید کارخانه ایجاد می‌شود؟ عنوان کرد: سالانه حدود 300 هزار تن سیلیس ایجاد می‌شود که البته تولید 20 سال شرکت  هم به شکل کوهی از سیلیس در کارخانه موجود است.

صادرات مجموعه: هیات مدیره درباره اینکه با توجه به هزینه حمل بالا، این مجموعه چگونه به ترکیه و سوریه صادرات می‌کند؟ تاکید دارد: مسافت ما از کارخانه‌ تا مرز 260 کیلومتر است و می‌توان شهرهای نزدیک مرز ترکیه را پوشش داد. در این میان شرکت ترکیه‌ای باید هزار کیلومتر مسیر را برای صادرات به سوریه طی کند.

درباره صادرات به سوریه هم به توافق دولتی بین ایران و سوریه، انتظار است که بتوان صادرات را توجیه پذیر کرد. از سوی دیگر با توجه به بهای تمام شده ناچیز سیلیس به نظر می‌رسد نرخ‌های ما جذابیت مناسبی برای خریداران خارجی خواهد داشت تا بتواند هزینه حمل و نقل را پوشش بدهد.

تایید نظام مهندسی: مجموعه درباره اینکه این محصول به چه میزان مورد تایید سازمان نظام مهندسی است؟ گفت: سازمان نظام مهندسی برای این محصول توصیه‌هایی دارد از جمله اینکه به خاطر وزن AAC  می‌توان 10 درصد ساختمان را  سبک‌تر بگیرید. البته باید در نظر داشت که دستگاه اتوکلاو در پروسه ساخت این بلوک ها مهم و حیاتی است.

برخی‌ از سازندگان به جای استفاده از دستگاه اتوکلاو بلوک‌های تولیدی را چندین روز در معرض آفتاب قرار می دهند که البته پروسه‌های فیزیکی و شیمیایی مربوط به استحکام و هوادار شدن در این روش رخ نمی‌دهد. بلو‌ هایی که به این شکل ساخته می‌شود برای ساخت بناهایی با بیشتر از یک طبقه نمی‌تواند استفاده شود. همین سازندگان با فروش محصول‌هایشان بازار عراق را خراب کردند چون مقاوم نبوده و غیراستاندارد تولید می‌شوند (البته تاکنون فعالیت ترویجی مناسبی برای فرهنگ سازی این محصول در نظام مهندسی و سایر مراجع هنوز صورت نگرفته است).

تجربه دیگران: یکی از کارگزاری‌ها از هیات رییسه پرسید، شرکت‌های دیگری اقدام به تولید این محصول کرده اند که در حال حاضر قادر به فروش نیستند یا ورشکست شده‌اند. شما با چه دیدی می‌خواهید وارد این زمینه شوید؟ مدیرعامل در پاسخ به این سوال عنوان کرد: امتیاز ما این است که مواد اولیه ما ضایعات تولید کارخانه است.

به گفته مدیرعامل در حال حاضر چند شرکت در حال راه‌اندازی خط تولید در مشهد و سبزوار و یزد و قم هستند که اگر گفته شما صحیح بود نباید شاهد چنین حرکت‌هایی باشیم. حتی پرین بتون در نظر دارد یک خط تولید دیگر محصول را راه اندازی کند.  این در حالی است که این کارخانه‌های جدید برای سیلیس و هزینه حمل آن باید پول بدهند.

مدیرعامل می‌گوید: در این حد وارد قضایا نشده‌ایم. پرسش کننده تاکید کرد ما فکر می‌کنیم با سرمایه‌گذاری 80 میلیارد تومانی در این زمینه بیش از 8 میلیارد تومان سود بدست نخواهید آورد و باید در این زمینه بررسی بیشتری کنید.

ظرفیت خاک چینی: مجموعه در خصوص اینکه در شرکت خاک چینی با چند درصد ظرفیت کار می‌کنید؟ تصریح کرد: در حال حاضر با 100 درصد ظرفیت در حال کار هستیم و البته قابلیت اضافه کردن دارد. به گفته مدیرعامل اگر بیش از 8-7 میلیارد سود داشت نصفش مال هیات مدیره باشد و اگر کمتر بود از خودمان می‌گذاریم.

حاشیه‌های مجمع

مدیرعامل گفت: چند سال پیش که می‌خواستیم برای افزایش ظرفیت تولید کائولن از 100 هزار تن به 150  اقدام کنیم در جلسه‌ای مشابه امروز یکی از سهامداران خیلی احساسی مخالفت می‌کرد که نهایتا معلوم شد ما بازار را درست پیش‌بینی کرده بودیم.

مدیر عامل به سابقه بیش از 10 سال خود در شرکت و تخصصش در این زمینه اشاره کرد و گفت: درباره این طرح و جوانب آن کاملا مطالعه کرده‌ایم.