عوامل حمایت کننده از قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی

01:08 - 1400/01/18
با وجود اصلاح نسبی قیمت محصولات فولادی در دو ماه اخیر، سنگ آهن کماکان روند قیمت مناسبی را پشت سر می‌گذارد. آمار اخیر تجارت چین در ماه ژانویه می تواند سرنخ‌های مهمی را از دلایل عملکرد بهتر از انتظار قیمت سنگ آهن نسبت به پیش‌بینی‌ها ارائه ‌کند.
عوامل حمایت کننده از قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی

 پس از آنکه در سال 2017 واردات سنگ آهن چین با رسیدن به قم 1/07 میلیارد تن توانست رکوردی جدید را به ثبت برساند، اداره گمرک چین از رشد بیش از 9 درصدی سطح واردات این محصول در ماه ژانویه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. بر این اساس سطح واردات سنگ آهن چین در ماه ژانویه به 100 میلیون تن رسید.

به گزارش پلاتس در پایان هفته گذشته شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد این موسسه به 76/55 دلار در هر تن رسید. این در حالی است که پیش‌بینی های قیمت ارائه شده از سوی بسیاری از موسسات مالی و تحقیقاتی برای سال 2018 به میزان معناداری پایین‌تر از این سطوح بوده است.

به گفته تحلیلگران کامرزبانک آلمان در شرایط فعلی فرآیند تجدید موجودی انبار از سوی فولادسازان چینی به منظور بازگشت به سطوح عادی تولید پس از اتمام برنامه زمستانی کاهش تولید، یکی از دلایل اصلی افزایش حجم واردات سنگ آهن به حساب می‌آید.

همچنین پس از تعطیلی تعداد ملموسی از واحدهای قدیمی تولید فولاد در چین که قادر به دستیابی به استانداردهای زیست محیطی و بهره وری مد نظر دولت چین نبوده‌اند، به نظر می رسد کارخانجات فعال در حال افزایش ظرفیت بهره‌برداری خود هستند که همین امر نیز بخشی از کاهش تقاضا برای سنگ آهن از سوی واحدهای تعطیل شده را خنثی خواهد کرد.

ذکر این نکته ضروری است که در راستای برنامه حذف ظرفیت مازاد فولاد چین، از ابتدای اجرای این برنامه در سال 2016 تا پایان سال 2017 نزدیک به 120 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد از مدار تولید خارج شد و برای سال جاری نیز برنامه تعطیلی 25 میلیون از ظرفیت مازاد در دستور کار دولت این کشور قرار دارد.

در عین حال با کاهش ظرفیت تولید فولاد چین، سطح صادرات محصولات فولادی این کشور روندی رو به افول را در پیش گرفته است. برای مثال در ژانویه امسال میزان صادرات محصولات فولادی چین با افتی 37 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 4/65 میلیون تن رسیده است. مجموع صادرات سال 2017 نیز با قرار گرفتن در سطح 75/43 میلیون تن، افتی بیش از 30 درصد را نسبت به سال ماقبل به ثبت رسانده است. در این میان کاهش صادرات فولاد از سوی چین می‌تواند تولید فولاد در دیگر مناطق را تحریک کرده و همین امر نیز به رشد تقاضا برای نهاده‌های تولید فولاد از جمله سنگ آهن منجر شود و همین عامل نیز حمایت مناسبی را از قیمت این محصول به عمل آورد.