عرضه از سوی ایران افزایش یافت

کاهش قیمت متانول در بازارهای آسیایی

01:01 - 1400/01/18
در هفته ای که گذشت قیمت متانول در تمام بازارهای وارداتی آسیا رودی  رو به افول را تجربه کرد. افت تقاضا در کنار بهبود نسبی وضعیت عرضه از دلایل تضعیف معاملات در هفته اخیر به حساب می آید. این هفته بیشترین کاهش قیمت در بازار کره جنوبی مشاهده شد. در این میان با وجود کاهش ملموس قیمت متانول در داخل چین، این محصول در بازار وارداتی کمترین افت قیمت را در میان بازارهای آسیایی شت سرگذاشت. این هفته عرضه محموله های ایرانی در بازار چین و هند افزایش یافت.
کاهش قیمت متانول در بازارهای آسیایی

پلاتس: با بهبود نسبی عرضه متانلول به بازار چین در هفته اخیر  و همچنین کاهش تقاضا در آستانه تعطیلات سال نو این کشور، قیمت در بازار داخلی 120 یوان پایین آمد و به 3150 رسید. به تبع این امر نیز قیمت در بازار وارداتی کاهش یافت. در روز جمعه حتی  یک محموله ایرانی 10 هزار تنی به قیمت 360 دلار معامله شد اما در نهایت برآورد قیمت در مجموع قراردادهای این روز به 386 دلار رسید.

در بازار کره جنونی و جنوب شرق آسیا میزان کاهش قیمت بسیار شدیدتر از بازار چین بود. همچنین در بازار هند به تبع کاهش نسبی تقاضا، متانول افت هفتگی قیمت را پشت سرگذاشت. این هفته بازار داخلی هند نیز زیر فشار قرار گرفت به گونه ای که قیمت متانول در غرب این کشور هزار روپیه پایین آمد و در سطح 27هزار  و پانصد روپیه قرار گرفت. معامله گران هندی از افزایش عرضه محموله‌های ایرانی متانول به بازار وارداتی این کشور در هفته اخیر خبر دادند.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 4 دلاری در این هفته در سطح 386 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به میزان 21 دلار، قیمت 387 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 26 دلار پایین آمد و این محصول در سطح 399 معامله شد. در بازار هند متانول با کاهشی 8 دلاری به 359 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.