معاملات مبهم فلزات پایه در آغاز هفته

00:46 - 1400/01/18
پس از رشد مناسب شاخص دلار در روز جمعه، این نماگر روندی با ثبات را در روز جاری در پیش گرفته و همین امر تقاضا برای فلزات از سوی سرمایه گذاران را کمی پایین آورده و برخی محصولات را به درصدهای منفی کشانده است.
معاملات مبهم فلزات پایه در آغاز هفته

با انتشار گزارش بهتر از انتظار بازار کار ایالات متحده در روز جمعه شاخص دلار توانست رشدی مطلوب را تجربه کرده و پس از شش هفته بار دیگر معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان برساند. جو مثبت ایجاد شده بر روی دلار کمابیش در صبح امروز نیز پایدار بوده و همین امر نیز به ثبات روند حرکتی شاخص دلار منجر شده است. به تبع تقویت دلار تقاضا در بازار فلزات از سوی سرمایه گذران از روز جمعه کاهش یافته و این امر افت قیمت برخی از محصولات را در صبح امروز رقم زده است.

در عین حال نزدیک شدن هر چه بیشتر به تعطیلات سال نو در چین نیز بر تقاضای فلزات سایه افکنده و همین امر در عملکرد نه چندان مطلوب این محصولات تاثیر شایانی داشته است.

از اخبار مهم امروز نیز می توان به افزایش تولید مس و روی از سوی پرو اشاره کرد. بر طبق گزارش وزارت معادن پرو تولید معدنی مس این کشور در در سال گذشته میلادی با رشدی 3/9 درصدی به 2/4 میلیون تن رسیده و تولید روی نیز با افزایشی 10/2 دصدی در سطح 1/5 میلیون تن قرار گرفته است. بازار هنوز به این گزارش واکنش خاصی نشان نداده اما احتمال دارد با آغاز معاملات اروپایی تاثیر این خبر بر بازار افزایش یابد.

همچنین شرکت مشهور تولید آلومینیوم روسال در گزارشی پیش بینی کرد که محدودیت زمستانی تولید آلومینیوم در چین تولید سالانه این محصول را به میزان یک میلیون تن پایین خواهد آورد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 0/2 درصدی در سطح 7092 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/3 درصد ارزان شده و به 2206 دلار رسیده است. روی با رشدی 0/2 درصدی در سطح 3518 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با کاهش قیمتی 0/3 درصدی به 2660 دلار رسیده است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/4 درصد ارزان شد و آلومینیوم 0/6 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. سرب به میزان 0/7 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و روی  نیز  0/1 درصد ارزان شد.