چالش‌های صنعت لاستیک

00:46 - 1400/01/18
بر مبنای تازه‌ترین آمار وزارت صنعت تنها 26 درصد واحدهای تولیدی صنعت لاستیک فعال هستند و این در حالی است که از دید فعالان مهمترین دلایل افت تولید تنیده در عدم ثبات در اقتصاد است.

عدم دسترسی واحدهای تولیدی مرتبط با صنعت پلاستیک‌ به مواد اولیه با قیمت مناسب جهانی را می‌توان عمده دلیل تعطیلی و افت تولید برخی واحدهای فعال تولیدی مرتبط با این صنعت در کشور دانست. عاملی که به گفته فعالان این بخش موجب شده ظرفیت برخی از واحدهای مرتبط با صنعت پلاستیک به کمتر از یک سوم برسد؛ از سوی دیگر تاثیرات افزایش قیمت مواد اولیه باعث از دست رفتن مزیت رقابتی و واگذاری بازارهای صادراتی ایران به رقبا شده است که این امر اوضاع را برای صنعتگران پلاستیک به شرایط بحرانی رسانده است.

البته از دید فعالان صنعت لاستیک‌سازی سرفصل اصلی مشکلات بخش صنعت به عدم ثبات در بازار اقتصادی کشور باز می‌گردد؛ به طوریکه عدم ثبات در اقتصاد به عدم ثبات در بازار ارز و قوانین موجود در کشور باز می‌گردد.

در این میان البته آمارها هم نمایانگر فضای نه چندان مطلوب صنعت است؛ بر مبنای تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۱۵ میلیون تن ظرفیت مجوز گرفته برای این بخش در حال حاضر 3.5 تا ۴ میلیون تن تولید در کشور صورت می‌گیرد که با این شرایط می‌توان گفت تنها ۲۶ درصد از واحدهای تولیدی فعال هستند.

گزارش مبسوط فعالان صنعت لاستیک را اینجا بخوانید.