اصلاح قیمت در آسیا آغاز شد

افت 5 درصد قیمت متانول در بازار چین

00:36 - 1400/01/18
معاملات متانول در بیشتر بازارهای آسیایی این هفته زیر فشار شدیدی قرار گرفت به گونه ای که در بازار چین این محصول نزدیک به 5 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. در این میان تنها در جنوب شرق آسیا قراردادهای متانول در سطوحی بالاتر از هفته گذشته منعقد شد. تضعیف بازار داخلی چین به تبع کاهش سطح تقاضا و رشد عرضه در بسیاری از بازارهای قاره کهن از دلایل تضعیف قیمت متانول در هفته اخیر به حساب می آید.
افت 5 درصد قیمت متانول در بازار چین

پلاتس: در بازار داخلی چین این هفته  قیمت متانول به میزان 100 یوان پایین آمد و در سطح 3270 دلار قرار گرفت که این رقم برابر با 411 دلار بر مبنای قیمت های وارداتی است. افت قیمت در بازار داخلی به تبع کاهش تقاض تاثیر شایانی نیز بر بازار وارداتی داشت.  در عین حال در بازار وارداتی این هفته شاهد افزایش سطح عرضه بویم. در این بازار یک محموله 7500 تنی از خاورمیانه  برای میانه فوریه در سطح 405 دلار معامله شد اما دو محموله برای تحویل در میانه مارس در قیمت های 375 دلار به فروش رسیدند که این امر حاکی از تشدید وضعیت بکواردیشن (پایین تر بودن قیمت آتی از قیمت نقدی) در بازار متانول چین حکایت دارد امری که چشم انداز قیمت را تیره کرده است.

در بازار هند نیز معامله گران از رشد قابل ملاحظه عرضه خبر می دهند. در عین حال میزان تقاضا نیز در دو هفته اخیر افت معنادا داری را تجربه کرده است.

از اخبار مهم این هفته می توان به اعلام برنامه  تعطیلی 30 تا 40 روزه سایت 1/3 میلیون تنی شرکت صلاله عمان اشاره کرد. در عین حال شرکت متانکس نیز در روز سه شنبه قیمت فروش متانول به آسیا در قارردادهای ماه فوریه را با رشدی 10 دلاری در سطح 480 دلار اعلام کرد.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی 20 دلاری در این هفته در سطح 390 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با رشدی به میزان 8 دلار، قیمت 408 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 5 دلار پایین آمد و این محصول در سطح 425 معامله شد. در بازار هند متانول با کاهشی 16 دلاری به 367 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.