علت لغو عرضه بلوک « خودرو »

00:33 - 1400/01/18
علت لغو عرضه امروز بلوک ۱۵.۸۵ درصدی ایران خودرو عدم تایید صلاحیت تنها خریدار این واگذاری عنوان شد.

طبق اعلام قبلی قرار بود امروز بلوک 15.85 درصدی ایران خودرو توسط سرمایه‌گذاری سمند و نگار نصر در بورس عرضه شود و پیش از این هم گمانه زنی‌هایی از حضور دو سه خریدار بالقوه برای این بلوک مدیریتی وجود داشت اما این عرضه در موعد مقرر لغو شد. پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که علت لغو این واگذاری عدم تایید صلاحیت تنها خریدار این بلوک است.

یک مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره به «بورس پرس» گفته است: یک شرکت خارجی قطعه‌ساز که با صنعت خودروی کره جنوبی مشغول به فعالیت است، در نظر داشت با خرید بلوک مدیریتی ایران خودرو، وارد صنعت خودرو در ایران شود.این شرکت در امارات تاسیس شده که علت عدم تایید صلاحیت ان توسط نهاد ناظر،ناشی از تازه تاسیس بودن شرکت و نبود صورت‌های مالی چند ساله و در نتیجه، ایجاد ابهام در چند و چون خریدار بلوک است.

سازمان بورس تصمیم به عدم تایید صلاحیت این خریدار خارجی گرفت و در مورد زمان بعدی یا لغو واگذاری این بلوک، ایران خودرو و زیرمجموعه‌های آن تصمیم گیری خواهند کرد.

قرار بود روز جاری بیش از 2.2 میلیارد سهم ایران خودرو شامل 10.2 درصد متعلق به سرمایه گذاری سمند و 5.6 درصد نگار نصر ، به قیمت پایه هر سهم 402.4 تومان و به صورت 28.26 نقد و 71.74 درصد دیگر اقساط سه ساله از سوی کارگزاری نهایت نگر عرضه شود.ارزش این بلوک بالغ بر 976 میلیارد تومان بوده و خریدار یا خریداران باید 29.3 میلیارد تومان سپرده کنند.