واکاوی تاثیر محدود رشد ذخایر بر قیمت مس

00:27 - 1400/01/18
رشد 0/6 درصدی قیمت مس در هفته گذشته در حالی اتفاق افتاد که ذخایر این محصول در بازار فلزات لندن جهشی 45 درصدی را پشت سرگذاشت. حال سوال این‌جاست که چرا این تغییر قبل ملاحظه ذخایر تاثیر چندانی بر بازار نداشت؟
واکاوی تاثیر محدود رشد ذخایر بر قیمت مس

افت شدید ارزش دلار در هفته‌های اخیر همواره به عنوان اصلی‌ترین عامل تحریک‌کننده قیمت فلزات از جمله مس بوده است. شاخص دلار در هفته گذشته کاهشی 1/7 درصدی را پشت سرگذاشت. با این وجود نباید تزلزل ارزش دلار را به عنوان تنها عامل خنثی‌کننده اثر رشد ذخایر مس در لندن به حساب آورد.

میزان موجودی انبار مس در بازار فلزات لندن افزایشی 45/8 درصدی را هفته گذشته تجربه کرد. در روز سه شنبه هفته گذشته 36 هزار تن مس وارد سیستم انبار بازار لندن در بوسان کره جنوبی شد. در ادامه هفته نیز شاهد ورود موجودی جدید در انبارهای سنگاپور، رتردام و و نیو اورلئان بودیم به گونه‌ای که سطح ذخایر در مجموع به 299 هزار تن رسید. از کل موجودی مذکور در روز جمعه میزان موجودی قابل فروش در بازار فلزات لندن با رشدی 62 درصدی در سطح 258 هزار تن قرار گرفت. با وجود این تغییرات گسترده اما قیمت مس واکنش شدیدی به ابن رویداد نشان نداد و بر خلاف تصور بسیاری از معامله گران، قیمت در سراشیبی سقوط قرار نگرفت.

روبین بیهار، رئیس بخش فلزات بانک Société Générale در گفتگویی با متال بولتن در این رابطه اظهار کرد که فعالان بازار نسبت به روند سرازیر شدن ناگهانی مس به انبارهای بازار لندن عادت دارند و این رویداد چندان باعث نگرانی آنها نمی‌شود. به گفته این تحلیلگر برجسته بازار فلزات در سال گذشته در چهار برهه  شاهد افزایش بیش از 50 هزار تنی موجودی انبار مس در بازار لندن بودیم و با وجود این موضوع قیمت به سیر صعودی خود توانست ادامه دهد. بیهار در عین حال بیان کرد که با تغییر ناگهای سطح موجودی انبار مس نمی‌توان استنتاج کرد که تغییر عمده‌ای درعوامل بنیادی بازار این محصول رخ داده است چرا که این گونه تغییرات کاملا موقتی بوده و پابرجا نخواند ماند.

اولیور ناجنت، تحلیلگر ارشد بخش کالایی موسسه مالی ING نیز در این زمینه اظهار کرد که افزایش ذخایر مس در بازار لندن در برهه اخیر به تبع ارائه مشوق‌های جدیدی از سوی انبارهای این بازار بوده است. وی معتقد است در حالتی که بازار با وضعیت بکواردیشین ( پایین‌تر بودن قیمت آتی از نقدی) مواجه نیست، تنها عاملی که می‌تواند یک معامله گر را به ورود موجودی خود به انبارهای بازار لندن ترغیب کند به مشوق‌هایی باز می‌گردد که از سوی انبار ارائه می‌شود که از جمله آنها میتوان به پیش‌پرداخت بخشی از بهای فروش آتی محصول اشاره کرد.