افت شدید ارزش دلار باز هم از فلزات حمایت کرد

پیشتازی روی و آلومینیوم در معاملات این هفته

00:14 - 1400/01/18
افت شدید ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان این هفته نیز تبدیل به مهمترین عامل حمایت کننده از قیمت فلزات شد به گونه ای که حتی جهش موجودی انبار مس نیز نتوانست افت هفتگی را برای قیمت این محصول رقم بزند. روی و آلومینیوم این هفته به لطف انتشار آمارهای امیدوارکننده ای از سمت عرضه و تقاضا پیشتاز معاملات بازار فلزات لندن بودند و سرب نیز به لطف این فضای مثبت با رشد هفتگی به معاملات خود پایان داد.
پیشتازی روی و آلومینیوم در معاملات این هفته

افت ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان این هفته نسبت به هفته های پیشین شدت گرفت و همین امر نیز بار دیگر تبدیل به مهمترین عامل حمایتی از قیمت فلزات پایه شد. شاخص دلار در هفته ای که گذشت با افتی 1/7 درصدی به 89 واحد رسید. تعطیلی دولت آمریکا تا شب دوشنبه، با ثبات ارزیابی شدن روند تورم ژاپن از دید بانک مرکزی این کشور، بهتر از انتظار بودن شاخص اطمینان مصرف کنندگان اتحادیه اروپا در ماه دسامبر و ثبت ارقامی پایین تر از پیش بینی ها برای رشد اقتصادی آمریکا در فصل پایان سال 2017 از جمله دلایل ایجاد فشار بر دلار بودند.

افت ارزش دلار در این هفته به حدی بود که تاثیر جهش موجودی انبار مس در بازار لندن را توانست کاملا خنثی کند. موجودی انبار مس در هفته اخیر بیش از 45 درصد افزایش یافت. بسیاری از معامله گران  و تولیدکنندگان مس در این هفته پس از انتشار آمارهایی نه چندان مطلوب از سمت عرضه و تقاضای این محصول موجودی خود را سرازیر انبارهای بازار لندن کردند تا بدین ترتیب موفق شوند در قیمت های کنونی محصول خود را به فروش برسانند. همین امر نیز به رشد شدید سطح موجودی انبار مس منجر شد.

از جمله خبرهای ناامیدکننده در بازار مس می توان به وضعیت تولید و واردات این محصول از سوی چین اشاره کرد. این هفته اداره آمار ملی چین اعلام کرد که تولید مس تصفیه شده این کشور در ماه پایانی سال 2017 به رکورد 856 هزار تن رسیده  و بدین ترتیب مجموع تولید این محصول در سال گذشته بالغ بر 8/89 میلیون تن شده که این رقم منعکس‌کننده افزایشی 7/7 درصدی نسبت به سال 2016 است. در عین حال در پایان هفته اداره گمرک چین خبر از کاهش بیش از 8 درصدی واردات مس تصفیه شده این کشور در دسامبر 2017 داد. همین امر نیز نگرانی هایی را در زمینه تقاضای چین برای مس ایجاد کرد.

روی و آلومینیوم این هفته پیشتاز معاملات بازار لندن بودند. بروز کمبود عرضه در برخی مناطق چین به تبع کاهش تولید زمستانی در این کشور این هفته نیز قیمت آلومینیوم را بالا برد و در مقطعی نیز این محصول از مرز 2290  دلار فراتر رفت و بالاترین سطح خود از 2012 تاکنون را تجربه کرد. معاملات روی نیز این هفته پر رونق پیگیری شد و این محصول به بالاترین سطح از سال 2017 تاکنون رسید.

در اوایل هفته شرکت فرآوری روی NIF اعلام کرد که با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات با اتحادیه کارگری، انتظار می‌رود از پایان ماه جاری سطح تولید شرکت به حالت عادی بازگردد. از فوریه سال گذشته تولید NIF به علت اعتصاب کارگری به 50 تا 60 درصد ظرفیت رسیده بود. علاوه بر این موضوع، اداره آمار ملی چین نیز  در گزارشی از  رشد 7/3 درصدی تولید روی تصفیه شده این کشور نسبت به مدت مشابه سال 2016 خبر داد. با وجود رشد تولید در ماه دسامبر مجموع تولید روی چین در سال 2017 در سطح 6/22 میلیون تن قرار گرفت که این رقم در مقایسه با سال 2016 کاهشی 0/7 درصدی را منعکس می‌کند.

همچنین اداره گمرک چین در این هفته اعلام کرد واردات روی تصفیه شده این کشور در ماه دسامبر رشد سالانه ای بیش از 50 درصد را پشت سرگذاشته که این خبر نیز در حمایت از قیمت روی در بازار لندن تاثیر شایانی داشت.

سرب نیز در این هفته توانست در برهه ای از مرز 2600 دلار فراتر رود اما در نهایت با رشد قیمتی کمتر از نیم درصد به معاملات هفتگی پایان داد. تداوم سختگیری های زیست محیطی دولت چین برای تولید در معادن سرب به ویژه در استان هنان از دلایل حمایت کننده از قیمت سرب بود.

این هفته تمام محصولات معاملاتی در بازار لندن به غیر از مس با افت مختصر موجودی انبار مواجه شدند. در این میان شاهد جهش بیش از 40 درصدی  موجودی انبار مس در این بازار بودیم.

پیشتازی روی و آلومینیوم در معاملات این هفته19

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند.

پیشتازی روی و آلومینیوم در معاملات این هفته10