چالش قطعه‌سازی‌ها از زبان خودرویی‌ها

00:08 - 1400/01/18
بنا بر آمار موجود در حال حاضر بیش از ۲ هزار واحد تولیدی قطعه‌سازی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۲۰۰ واحد آن به تولیدکنندگان رسمی و دارای مجوز و ۸۰۰ واحد دیگر نیز به قطعه‌سازان غیررسمی و بدون شناسنامه تعلق دارد و البته همین مساله تعدد واحدها چالش عمده‌ای پیش‌روی این صنعت قرار داده است.

با وجود نقش صنعت قطعه‌سازی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا در هر کشوری، ایران که خود یکی از تولیدکنندگان خودرو در منطقه است، هنوز نتوانسته از تمام توان و ظرفیت این صنعت برای تامین نیاز داخل استفاده کند. به گفته محمدرضا هنری‌کیا؛ قائم‌مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا دلیل اصلی این موضوع آن است که تاکنون برنامه خاصی برای حمایت هدفمند از قطعه‌سازان صورت نگرفته و به همین دلیل ارتباط خودروسازان و قطعه‌سازان ارتباط تنگاتنگی نیست.

البته به گواه کارشناسان تعداد زیاد شرکت‌های قطعه‌سازی خود تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود؛ چراکه هرچه تعداد شرکت‌ها بیشتر باشد قطعا منابع مالی آن‌ها کمتر خواهد بود و شرکت‌های کوچک با منابع محدود مالی، نه قادرند در برنامه تحقیقات و توسعه خود سرمایه‌گذاری کنند و نه می‌توانند شریک قدرتمند خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری مشترک کنند.

تفصیل گزارش را اینجا بخوانید.