با وجود تزلزل قیمت در بیشتر مناطق آسیا روی داد

صعود متانول در بازار وارداتی چین

23:10 - 1400/01/17
در پی رشد قیمت متانول در بازار داخلی چین، بازار وارداتی این کشور نیز معاملات پر رونقی را در هفته آغازین سال 2018 میلادی تجربه کرد اما در دیگر مناطق قاره کهن به تبع بهبود روند عرضه، قیمت سیری نزولی را در روزهای اخیر پشت سرگذاشت.
صعود متانول در بازار وارداتی چین

پلاتس: شرایط نامساعد جوی در شرق چین این هفته مشکلات لجستیکی را برای حمل و نقل متانول پدید آورد و همین امر نیز به رشد قیمت این محصول در بازار داخلی چین منجر شد. قیمت هر تن متانول در بازار شرق چین این هفته 350 یوان بالا رفت و به 3650 یوان رسید که این قیمت برابر با 446 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است.  در پی جهش قیمت در شرق چین ، میانگین قیمت متانول در بازار داخلی چین در سطح 3400 یوان قرار گرفت که این رقم نیز بر مبنای قیمت‌های وارداتی برابر با 414 دلار است.

در دیگر مناطق آسیا اما وضعیت متفاوت بود و با بهبود نسبی عرضه، قیمت در مسیر نزولی قرار گرفت. واحد تولید متانول شماره دو شرکت پتروناس که در اوایل دسامبر به علت بروز نقص فنی از مدار خارج شده بود، از 25 دسامبر آغاز به کار کرد. دیگر واحدهای بزرگ تولیدی درجنوب شرق آسیا یعنی Brunei Methanol و Kaltim Methanol نیز در اواسط دسامبر چرخه تعمیر و نگهداری را به اتمام رساندند و در حال حاضر عرضه متانول در این منطقه به حالت عادی بازگشته است. در بازار هند نیز شاهد افزایش عرضه محموله‌ها وارداتی بودیم امری که قیمت را زیر فشار قرار داد.

بر این اساس هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 5 دلاری در این هفته در سطح 415 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با کاهشی به میزان 6 دلار، قیمت 409 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 6 دلار پایین آمد و این محصول در سطح 434 معامله شد. در بازار هند متانول با کاهشی 2 دلاری به 430 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر این منطقه رسید.