تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

مجوز مشروط واردات خودرویی‌ها

22:52 - 1400/01/17
دستورالعمل واردات خودرو در حالی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد ابلاغ شد که حدود هفت ماه از توقف ثبت‌سفارش خودرو می‌گذرد. «دنیای بورس» پیش از این دستورالعمل جدید را اطلاع‌رسانی کرده بود.
مجوز مشروط واردات خودرویی‌ها

وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیرماه سال جاری ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد، پس از آن دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی این وزارتخانه تدوین و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد. اخیرا نیز این دستورالعمل به تایید هیات دولت رسید و به ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد درآمد.

  در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، تعرفه جدید واردات خودرو به ۵۵ تا ۹۵ درصد افزایش یافت. در دستورالعمل جدید تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ به ۵۵ درصد،حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ به ۹۵ درصد افزایش یافت.

طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شد؛ به این ترتیب واردات برند پورشه متوقف شد و در برندهایی همچون بی‌ام‌ دبلیو، بنز و لکسوس نیز تنها مدل‌های پایه و ارزان‌تر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود را خواهند داشت. برندهایی همچون سیتروئن، رنو، هیوندای، تویوتا، نیسان، سانگ‌یانگ، کیا، میتسوبیشی و دی‌اس نیز همچون گذشته امکان ورود را خواهند داشت.

در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردکنندگان غیر نمایندگی نیز مشروط به شرایطی اجازه واردات خودرو پیدا کردند. در این شرایط سایت ثبتارش در حال به‌روز رسانی بوده و به احتمال فراوان از صبح پنجشنبه 7 دی جاری فعالیت آن مجددا از سر گرفته شد.

از سرگیری ثبت سفارش واردات خودرو ترکیدن حباب قیمتی خودروهای وارداتی و کاهش قیمت این محصول‌ها در بازار را به دنبال خواهد داشت.در چند هفته گذشته به دنبال اقدام برخی واردکنندگان خودرو در دپوی خودروها و توقف عرضه به بازار، قیمت این محصول‌ها در بازار با افزایش حبابی و غیرمنطقی همراه بود.

دستورالعمل جدید واردات خودرو

گزارش «دنیای اقتصاد» را در این خصوص بخوانید.