ریسک کنترل نقدینگی چین در کمین بازارهای کالایی

22:42 - 1400/01/17
روزنامه چاینا دیلی در گزارشی از عزم دولت چین برای کنترل نقدینگی این کشور در سال 2018 خبر داد امری که می‌تواند تاثیر منفی بر بازارهای کالایی از جمله فلزات داشته باشد.
 ریسک کنترل نقدینگی چین در کمین بازارهای کالایی

روزنامه دولتی چاینا دیلی امروز در گزارشی اعلام کرد که به احتمال قوی دولت چین هدف رشد 9 درصدی نقدینگی را برای سال آینده میلادی در نظر خواهد گرفت. بدین ترتیب پایین‌ترین رکورد تاریخی افزایش نقدینگی این کشور در سال آینده رقم خواهد خورد. نرخ رشد نقدینگی چین در یک دهه اخیر همواره  بین 12 تا 17 درصد بوده است.

کنترل نقدینگی در چین اقدامی از سوی حکومت این کشور برای مقابله با ریسک‌های اعتباری به ویژه در موضوع حباب قیمت بازارهای مالی و کالایی این کشور به حساب می‌آید. در صورت اجرای این طرح مسلما باید شاهد کاهش حجم وام دهی سیستم بانکی چین باشیم که این روند منجر به کاهش نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی و معامله گران فعال در بازارهای مالی و کالایی خواهد شد امری که میتواند روند رشد قیمت را مختل کرده و حتی به خالی شدن حباب قیمتی در برخی بازارها منجر شود.

ذکر این نکته ضروری است که در دوسال اخیر به ویژه در بورس اوراق بهادار چین، بازار فولاد و همچنین  فلزات غیر آهنی به لطف افزایش تقاضا  شاهد جهش خیره کننده قیمت‌ها بودیم که البته در این جهش قیمت ها تاثیر فعالیت های سفته بازی قابل توجه بوده است.