دنیای بورس بررسی کرد

روزهای درخشان فلزات‌پایه

22:10 - 1400/01/17
بازار فلزات این هفته نیز همانند هفته‌های گذشته به شدت متاثر از روند حرکتی دلار در بازار ارز جهانی قرارداشت با این تفاوت که افت ملموس ارزش دلار در این هفته توانست معاملات فلزات را با رونق بسیار مناسبی مواجه کند. علاوه بر تاثیر دلار، انتشار برخی اخبار کلان از اقتصاد چین نیز در روزهای گذشته نیز بازار فلزات را دستخوش تغییر کرد.
روزهای درخشان فلزات‌پایه

چهارشنبه شب نشست دو روزه کمیته بازا آزاد بانک مرکزی ایالات متحده به پایان رسید و پس از این رویداد شاخص دلار افت شدیدی به میزان 0/7 درصد را تجربه کرد. تا پیش از اعلام نتیجه نشست مذکور روندی محتاطانه بر معاملات بازاهای کالایی از جمله فلزات حاکم شده بود.

با اتمام نشست سیاست گذاری بانک مرکزی ایالات متحده این نهاد مطابق انتظارات نرخ بهره پایه را با افزایشی 0/25 درصدی به 1/5 درصد رساند. با این وجود اعضای فدرال رزرو چشم انداز افزایش نرخ بهره را در سال‌های پیش رو نسبت به نشست ماه دسامبر تغییر ندادند و تصمیم بر این شد تا در دو سال پیش رو هر ساله نرخ بهره در سه مرحله افزایش یابد تا در نهایت به 2/8 درصد برسد.

عدم تغییر چشم انداز افزایش نرخ بهره برخلاف پیش‌بینی‌های فعالان اقتصادی بود و همین امر دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان به شدت تضعیف کرد. پس از این رویداد تقاضا برای فلزات در بازار لندن به میزان ملموسی افزایش یافت و همین امر نیز در رشد قیمت‌ها در این بازار تاثیر شایانی داشت.

همچنین پس از موج اصلاحی اوایل دسامبر، سطح خرید چارتیست‌ها در برخ از جلسات معاملاتی این هفته افزایش یافت و همین موضوع از معاملات فلزات حمایت مناسبی را به عمل آورد.

در عین حال اواسط هفته بانک مرکزی چین از پرداخت 1/12 تریلیون یوان وام جدید از سوی سیستم بانکی این کشور در نوامبر خبر داد. بالاتر بودن این میزان وام اعطا شده از پیش پینی ها، بخشی از نگرانی‌ها در زمینه مشکل اعتباری بنگاه‌های اقتصادی را از میان برد و چشم انداز تقاضا برای فلزات ارتقا داد.

با این وجود انتشار ارقام نه چندان امیدوارکننده از شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولید‌کننده چین در ماه نوامبر کمی از تب و تاب معاملات کاست. براساس اعلام اداره آمار ملی چین شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در ماه نوامبر به ترتیب با رشدی 1/7 و 5/8 مواجه شدند که ارقام اعلام شده به میزان 0/1درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود.

همچنین در چهارشنبه شب برخی گزارش‌های اقتصادی دیگر از چین به ابزارها مخابره شد که برخی از این گزارش‌ها کمی ضعیف‌تر از پیش بینی‌ها بودند. رشد تولیدات صنعتی چین در ماه نوامبر به 6/1 درصد رسید که این رقم به میزان 6/1 درصد پایین‌تر برآوردها بود. سطح خرده فروشی نیز همین وضعیت را تجربه کرد و نرخ رشدی 10/2 درصدی را پشت سرگذاشت. تاثیر این اخبار اما زیر سایه افت شدید شاخص دلار قرار گرفت و چندان در بازار دیده نشد.

همچنین در هفته ای که گذشت سطح موجودی انبار فلزات در بازار لندن دستخوش تغییر رادیکالی نشد و موجودی محصولات معاملاتی این بازار نوسان اندکی را پشت سرگذاشتند.

روزهای درخشان فلزات‌پایه7

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 1/37 درصدی به 6886 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افزایش قیمتی 4/7 درصدی را پشت سر گذاشت.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/56 درصد گران شد و با رسیدن به 3205 دلار، رشد قیمتی 3/9 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0/8 در روز جمعه در سطح 2066 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 2/7 درصد گران شد.

در این میان سرب با افزایشی 1/6 درصدی به 2527 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 3/2 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.