موج صعودی عصر دوشنبه دوام نیاورد

کاهش قیمت فلزات‌پایه در لندن

21:57 - 1400/01/17
پس از رشد مناسب قیمت فلزات پایه در معاملات عصر روز گذشته لندن، این محصولات در صبح امروز بار دیگر وارد محدوده منفی قیمت شدند. شناسایی سود در کنار نگرانی فعالان بازار از رشد نوسان ملموس دلار در روز آینده عامل اصلی تزلزل قیمت‌ها به حساب می‌آید. با این وجود در بازار شانگهای قیمت‌ها با تبعیت از جلسه معاملاتی پیشین لندن در مسیر رشد قرار گرفتند.
کاهش قیمت فلزات‌پایه در لندن

عصر رو گذشته خبرهایی خوبی  از بخش بانکی چین به بازارها رسید و همین امر نیز توانست معاملات فلزات را با رونق مناسبی مواجه کند. این محصولات صبح امروز نیز در بازار آتی شانگهای به لطف این رویداد با رشد قیمتی ملموس مواجه شدند.

بانک مرکزی چین در گزارشی اعلام کرد که بانک‌های چین در ماه نوامبر 1/12 تریلیون یوان وام جدید پرداخت کرده‌اند که این رقم بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها به حساب می‌آید. همچنین سطح نقدینگی در ماه گذشته با نرخ رشدی 9/1 درصدی مواجه شده است. با اعلام این خبر بخشی از نگرانی‌ها در زمینه مشکل اعتباری بنگاه‌های اقتصادی فرونشست و چشم انداز تقاضا برای فلزات بهبود یافت.

امروز اما بار دیگر قیمت فلزات در معاملات لندن به محدوه منفی وارد شده است. پس از رشد ملموس قیمت در روز گذشته بخشی از سرمایه‌گذاران در حال شناسایی سود هستند؛ امری که معاملات را زیر فشار قرار داده است. به صورت سنتی با نزدیکتر شدن هرچه بیشتر به پایان سال میلادی شناسایی سود در بازار شدت بیشتری می‌گیرد.

در عین حال فردا با پایان یافتن نشست دو روزه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، تصمیم نهایی این نهاد در زمینه تغییر نرخ بهره و همچنین چشم انداز افزایش مجدد این نرخ در سال آینده مشخص خواهد شد. به تبع این امر ممکن است دلار نوسان قابل ملاحظه‌ای را در معاملات فردا تجربه کند امری که می‌تواند بر بازار فلزات تاثیر شایانی بگذارد. همین موضوع منجر به اتخاد رویکردی محتاطانه از سوی فعالان بازار در روز جاری شده به گونه ای که بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران ریسک گریز به سوی بستن موقعیت‌های معاملاتی در حال حرکت هستند.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با افتی 0/1 درصدی در سطح 6647 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم با کاهشی 0/6 درصدی به 2016 دلار رسیده است. سرب به میزان 0/13 درصد ارزان شده و در سطح 2490 دلار معامله می‌شود و روی نیز با کاهش قیمتی 0/35 درصدی در سطح 3114 دلار قرار گرفته است.

در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس یک درصد گران شد و قیمت سرب نیز 2/7 درصدافزایش یافت. روی 0/7 درصد رشد کرد و در این میان آلومینیوم کاهش قیمتی 0/2 درصدی را پشت سرگذاشت.