لبنی‌ها با چه قیمتی شیرخام می‌خرند؟

سنگینی بار هزینه‌ها بر دوش دامداران

21:20 - 1400/01/17
در حالی که رئیس انجمن صنفی گاوداران همچنان از پایین بودن قیمت خرید شیرخام توسط کارخانه‌های لبنی گلایه دارد که با گرانی نهاده‌های دامی و افزایش قیمت شیرخام فشار هزینه‌ها بیش‌تر روی دامداران سنگینی خواهد کرد.
سنگینی بار هزینه‌ها بر دوش دامداران

خرید توافقی شیرخام در حالی همچنان ادامه دارد که احمد مقدسی در گفت‌وگو با «مهر» تاکید می‌کند: تمام مطالبات دامداران بابت خرید توافقی شیرخام به آنان پرداخت و واریز مطالبات بروز شد  در دیگر سوی قضیه البته اگر چه معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش از نهایی شدن تخصیص ارز مبادله‌ای به نهاده‌های دام و طیور خبر داده بود اما به گفته مقدسی گرانی نهاده‌های دامی ذرت و کنجاله سویا در دو ماه اخیر باعث شد قیمت تمام شده شیرخام ۸۰ تومان افزایش یابد و به ۱۴۹۷ تومان برسد. 

از دید رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کارخانه‌های لبنی در حال حاضر شیرخام را بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۲۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند و هنوز قیمت خرید کارخانه‌ها به نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان نرسیده است. احمد باکری؛ دبیر انجمن صنایع لبنی هم در این باره به «فارس» می‌گوید: با توجه به اینکه میزان عرضه شیرخام نسبت به تقاضای کارخانه‌های لبنی کاهش یافته، قیمت این محصول تا سقف ۱۴۵۰ تومان افزایش یافت. در این میان به نظر می‌رسد متناسب با تغییرات قیمتی نهاده‌های دامی و تاثیر روی قیمت شیرخام و پایین بودن قیمت خرید شیرخام از دامداری‌ها توسط لبنی‌ها فشار هزینه‌ها بیش‌تر روی دامداران سنگینی کند. البته از سوی دیگر در حالی که موانع صادراتی بر سر راه لبنی‌ها فشار مضاعفی وارد کرده که همچنان فاز سوم مشوق صادراتی به حساب‌ لبنی‌ها واریز نشده و به باور مقدسی اطلاعی هم از زمان آن هم در دست نیست.

در همین رابطه بخوانید:

رشد سودآوری «زگلدشت» زیر تیغ تحلیل

تحلیل مدیرعامل «زگلدشت» از نوسان نرخ شیر

کشمکش بزرگان در بازار شیرخام