خرید راهبردی دارو توسط دولت

20:17 - 1400/01/17
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اعلام احتمالی افزایش قیمت داروهای وارداتی از اجرایی شدن خرید راهبردی دارو توسط دولت در آینده نزدیک خبر داد.

در حالی که وزیر بهداشت اعتقاد دارد تخفیف‌هایی دارویی که توسط شرکت‌های دارویی داده می‌شود به این دلیل است که آن‌ها سود زیادی می‌برند و به همین علت نگاه منفی نسبت به افزایش قیمت دارد. اکبر برندگی در نشستی با اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید: افزایش قیمت دارو قطعا بیشتر از نرخ تورم نخواهد بود و دولت نهایتا 7 تا 10 درصد در سال جاری افزایش قیمت خواهد داد.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: اتحادیه واردکنندگان دارو فهرستی از داروهایی را که فکر می‌کند بهتر است از پوشش بیمه خارج شوند به ما ارائه دهد تا روی آن کار کنیم. وزارت بهداشت در نظر دارد میزانی ارز را در بانک مرکزی فریز کرده و این ارز با نرخ ثابت تا پایان سال به حوزه دارو اختصاص یابد. البته فعلان نظر بانک مرکزی برای این پیشنهاد مشخص نیست.

به گفته برندی دولت داروهای تفاهم‌نامه‌ای را فعلا افزایش قیمت نخواهد داد اما قصد دارد قیمت چند قلم دیگر از داروهای شرکت‌ها را اصلاح کند تا وضعیت سود و زیان آن‌ها متعادل شود.

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو همچنین معتقد است: خرید راهبردی دارو در آینده نزدیک توسط دولت انجام خواهد شد؛ بدین ترتیب حدود 50 درصد خرید دارو در کشور توسط دولت انجام می‌شود و با این کار برخی از مشکلات موجود نیز برطرف خواهد شد.