چالش قطعه‌سازان با پژو

19:16 - 1400/01/17

ایران خودرو و پژو در حالی قرار است اولین محصول مشترک خود را اواخر امسال راهی بازار کنند که برخی قطعه‌سازان داخلی از نقش کمرنگ شان در این پروژه، ناراضی و برخی دیگر به دلیل توجه سهم و نقش آنان در قرارداد مربوطه، کاملا راضی‌اند. خودروسازان خارجی ملزم به آغاز فعالیت خود در ایران با داخلی‌سازی 40‌درصدی هستند تا از این راه، قطعه‌سازی کشور نیز از قراردادهای خارجی منتفع شود.

آن‌طور که از صحبت‌های قطعه‌سازان برمی‌آید، ظاهرا پژویی‌ها بابت تولید خودروهای جدید، چندان روی خوش به برخی قطعه‌سازان ایرانی نشان نداده‌اند.این برداشت قطعه‌سازان از رفتار پژو کار را به‌جایی رساند که آنها عنوان کردند اگر خودروساز فرانسوی نخواهد برنامه داخلی‌سازی قطعات محصولاتش را مطابق با برنامه‌های وزارت صنعت، پیش ببرد، جلوی تولیدش را خواهند گرفت.

حمایت «خودرو» از قطعه‌سازان

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید، داخلی‌سازی قطعات محصولات پژو و سایر خودروسازان خارجی در ایران، یک الزام بوده و خط قرمز است، بنابراین خارجی‌ها ملزم به رعایت آن هستند. ایران خودرو در این ماجرا کاملا از داخلی‌سازی قطعات حمایت کرده و به اصطلاح پشت قطعه‌سازان است، زیرا در حال حاضر پتانسیل تولید داخل قطعات تا مرز حداقل 40 درصد، در قطعه‌سازی کشور وجود دارد.

پتانسیل 60 درصدی ساخت قطعات پژو در داخل

در عین حال محمدرضا نجفی‌منش یکی از فعالان صنعت قطعه کشور، از قول مسوولان پژو عنوان می‌کند که آنها به‌دنبال ساخت 85 درصدی قطعات محصولات جدیدشان در ایران هستند. وی با بیان اینکه در حال حاضر پتانسیل ساخت داخل 60 درصدی محصولات پژو در قطعه‌سازی کشور وجود دارد، می‌گوید: پژو چاره‌ای جز داخلی‌سازی قطعات در ایران ندارد، زیرا اگر می‌خواهد محصولات رقابت‌پذیری را تولید و عرضه کرده و همچنین الزام صادرات 30 درصدی را هم رعایت کند، راهش افزایش ساخت داخل قطعات است.

پیشنهاد تشکیل هلدینگ قدرتمند قطعه‌سازان کشور

اما حسن کریمی‌سنجری کارشناس خودرو کشور نیز اگرچه از داخلی‌سازی قطعات محصولات پژو دفاع می‌کند، اما معتقد است قطعه‌سازان باید یکسری اقدامات را برای جلب اعتماد این خودروساز فرانسوی انجام دهند.وی می‌گوید: قطعه‌سازان داخلی اگر می‌خواهند در قرارداد پژو و امثال آن وارد شده و عملکرد موفقی از خود نشان دهند، بهتر است با تشکیل یک هلدینگ قوی، پای میز مذاکره با آنها بنشینند. این کارشناس با اشاره به اینکه احتیاط قطعه‌سازان ناشی از احتمال کم‌شدن سهم آنها در تامین قطعات خودروهای فعلی و آینده کشور است، می‌افزاید: این دغدغه کاملا بجا است، با این حال قطعه‌سازان باید به اصطلاح خود را تکان داده و سطح کمی و کیفی‌شان را بالا ببرند.