معاملات مبهمی در بازار فلزات پایه رقم خورد

پیشتازی سرب و آلومینیوم در هفته اخیر

18:58 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه معاملات پرنوسانی را در هفته اخیر تجربه کرد و در نهایت نیز روندی مبهم در این بازار به ثبت رسید. سرب و آلومینیوم در هفته ای که گذشت به لطف تحولات سمت عرضه با رشد قیمت قابل ملاحظه مواجه شدند و در مقابل مس با افت قیمتی نه چندان ملموس به کار خود پایان داد و روی تغییر قیمت ملموسی را تجربه نکرد.
پیشتازی سرب و آلومینیوم در هفته اخیر

پس از افت ملموس قیمت فلزات در هفته گذشته، این محصولات با آغاز معاملات این هفته به تبع افزایش سطح خریدهای تکنیکال در مسیر رشد قرار گرفتند.

همچنین انتشار گزارش افزایش 8/3 درصدی قیمت مسکن چین در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز در تحریک نسبی تقاضا در بازار فلزات موثر بود. بالاتر بودن این نرخ رشد از هشت درصد با وجود اقدامات کنترلی دولت چین در سال جاری فعالان بازار فلزات پایه را نسبت به رشد تقاضا از سوی بخش مسکن چین امیدوار کرد.

همچنین تزلزل ارزش دلار پیش از اتمام نشست دو دروزه بانک مرکزی آمریکا نیز در تحریک تقاضا برای فلزات تاثیرگذار بود. این روند با تمام شدن نشست مذکور  و امیدواری سرمایه گذاران نسبت به افزایش مجدد نرخ بهره در ماه دسامبر با توجه به موضع گیری مقامات این نهاد مختل شد  و بازار در دو روز پایانی هفته زیر فشار قرار گرفت.

روز جمعه رهبر کره شمالی در سخنانی  ایالات متحده را به اتخاد شدیدترین نوع اقدامات متقابل تهدید کرد و وزیر خارجه این کشور نیز از احتمال آزمایش یک بمب هیدروژنی دیگر خبر داد. انتشار این خبر دلار را متزلزل کرد اما در عین حال منجر به خروج سرمایه ها از سوی بازار فلزات به سوی دارایی های امن مانند فلزات قیمتی شد امری که به تضعیف قیمت فلزات دامن زد.

علاوه بر روند کلی حاکم بر بازار، برخی از محصولات به ویژه سرب و آلومینوم از تغییر عوامل بنیادی بازار توانستند منتفع شوند. اداره آمار ملی چین در اواسط هفته از کاهش 3/6 درصدی تولید سرب این کشور در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته  خبر داد. بر طبق این گزارش میزان تولید سرب چین در ماه گذشته  به 401 هزار تن رسید که این رقم کمترین میزان تولید ماهانه از نوامبر سال گذشته تاکنون به حساب می‌آید.

همچنین شرکت آلومینیوم چین (Chalco)  در بیانیه ای اعلام به منظور برآروده ساختن ملاحظات زیست محیطی مد نظر دولت چین، 30 درصد از ظرفیت تولید واحدهای ذوب و پالایش این شرکت در شهر Jiaozuo  را به کاهش خواهد داد. این کاهش تولید زودتر از برنامه مد نظر دوات چین برای کاستن از سطح تولید شرکت‌های تولید آلومینیوم در زمستان به اجرا در خواهد آمد.  انتشار این خبر نگرانی در زمینه احتمال کمبود عرضه آلومینیوم در فصل سرد سال را افزایش داد. در عین حال تداوم رشد قیمت آلومینا در بازارهای نقدی آسیا  و رسیدن قیمت این محصول به بالاترین سطح در 9 سال گذشته نیز معاملات آلومینیوم رابه شدت تحریک کرد.

در این میان روند رشد موجودی انبار روی در بازار فلزات لندن متوقف شد اما میزان ذخایر مس باز هم در انبارهای این بازار بالا رفت.

پیشتازی سرب و آلومینیوم در هفته اخیر5

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/35 درصدی به 6457 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 0/76 درصدی را تجربه کرده است. قیمت در برهه ای از معاملات این هفته به زیر سطح 6400 دلار سقوط کرد.

روی در قرارداد مشابه 2/2 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3031 دلار، تغییر قیمت ملموسی را نسبت به هفته گذشته به ثبت نرساند.

همچنین آلومینیوم با کاهشی قیمتی 0/6 درصدی در روز جمعه در سطح 2158 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر 3/4 درصد گران شد.

در این میان سرب با کاهشی  1/1 درصدی به 2483 دلار رسید. این محصول رشد قیمتی 6/7 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.