میزان واردات دانه‌های‌ روغنی در ۲۵ سال

18:27 - 1400/01/17
بر مبنای تازه‌ترین آمار وزارت جهاد کشاورزی که در 25 سال گذشته بیش از 38 میلیارد دلار کنجاله دانه روغنی و روغن وارد کشور شد.

تولید در برابر واردات

تازه‌ترین آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد: سرانه مصرف روغن در کشور 19 کیلوگرم است. سالانه نیاز به 1.5 میلیون تن کلزا و 3.5 میلیون تن کنجاله وجود دارد؛ در این میان در برابر ظرفیت 5.5 میلیون تنی روغن‌کشی و 3.6 میلیون تنی تصفیه روغن، واردات 1.3 میلیون تن روغن خام و 1.4 میلیون تن دانه‌های روغنی وجود دارد.

این در حالی است که در 25 سال گذشته بیش از 38 میلیارد دلار معادل 149 هزار میلیارد تومان کنجاله دانه روغنی و روغن وارد کشور شد.

میزان تولید کلزا

میزان تولید کلزا در سال جاری بیش از 182 هزار تن اعلام شده و تولید این محصول 300 درصد رشد داشته است. در این میان استان‌های گلستان، خوزستان، مازندران، فارس، اردبیل و کرمانشاه رتبه‌های اول تا ششم تولید کلزا را دارند.

برنامه سطح زیرکشت کلزا برای سال جدید 286 هزار و 300 هکتار است و انتظار می‌رود تولید این محصول در سال زارعی جدید حداقل 100 هزار تن افزایش یابد. در این میان پرداخت به‌موقع و خرید تضمینی دانه روغنی می‌تواند سیاست حمایتی برای افزایش سطح زیر کشت باشد.

چالش‌های تولید

علیرضا مهاجر؛ مجری طرح دانه‌های روغنی صبح امروز در پنجمین همایش سراسری آغاز کشت پاییزه در سال زراعی جدید در باب  اهمیت کشت دانه‌های روغنی بر مبنای آمار ارائه شده وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: نبود اراده ملی برای افزایش تولید داخلی دانه‌های روغنی از موانعی است که باعث شده در ۲۵ سال اخیر ۳۸ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن و دانه‌های روغنی صرف شود.

مجری طرح دانه‌های روغنی مشکلات بخش بازرگانی واردات و تولید دانه‌های روغنی را یکی از چالش‌های پیش‌رو عنوان می‌کند اما ابراز امیدواری می‌کند: در سال‌های آینده این مشکلات رفع شود.