خواست اصلی قطعه‌سازان خودرویی

18:16 - 1400/01/17
در حالی که پرداخت مطالبات خواست اصلی قطعه‌سازان خودرویی‌ها است که مهم‌ترین اولویت‌های انجمن قطعه‌سازی خودرو استفاده از گشایش اعتبارات ریالی میان خودروسازان و قطعه‌سازان در سال جاری است. البته چالش‌ قطعه‌سازان در دو بخش مشکلات صنفی و مشکلات عمومی ناشی از فضای کسب و کار کشور تقسیم می‌شود.

چالش‌ها

چالش‌های قطعه‌سازان به دو بخش مشکلات صنفی ومشکلات عمومی ناشی از فضای کسب و کار کشور تقسیم می‌شود؛ عدم پرداخت به موقع مطالبات سررسید شده اعضا، عدم قیمت‌گذاری مناسب قطعات با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید و نرخ تورم، عدم تخصیص صحیح ارز مبادلاتی به قطعه‌سازان، ورود قطعه‌های بی‌کیفیت خارجی با تعرفه‌های پایین یا قاچاق، هزینه‌های بالای به روزآوری فناوری تولید قطعات برای خودروهای جدید، عدم شفاف‌سازی قراردادهای جدید خودروسازان خارجی برای قطعه‌سازان و قراردادهای یکطرفه خودروسازان با قطعه‌سازان از جمله مشکلاتی است که فعالان این صنعت را رنج می‌دهد.

اولویت‌‌ها

مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به تعطیلی 177 واحد قطعه‌سازی در 5 سال گذشته به سایت خبری اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: مهم‌ترین اولویت‌های انجمن امکان استفاده از گشایش اعتبارات ریالی میان خودروسازان و قطعه‌سازان در سال 1396  است. استفاده از معافیت‌های گمرکی (یا مهرعدم ساخت) برای واردات مواد و قطعات مورد نیاز قطعه‌سازان، به‌روزآوری فرآیند محاسبات قیمت در خودروسازان و تعدیل قیمت قطعه‌سازان و بازدیدهای منظم از شرکت‌های قطعه‌ساز (به ویژه واحدهای دچار بحران) از دیگر اولویت‌های انجمن است.

به گفته بیگلو گشایش اعتبارات ریالی بین شرکت‌های خصوصی نیز مجاز است اما هنوز این امر محقق نشده. همچنین، جلسات و مکاتبات مکرری با خودروسازان و همچنین شورای رقابت برگزار شده، اما خودروسازان با استناد به عدم قبول افزایش قیمت توسط شورای رقابت، با افزایش قیمت قطعات مخالفت می‌ورزند.

شروط خودروسازان خارجی

همچنین خودروسازان خارجی به موجب قراردادهایی که با ایران منعقد کرده‌اند، همکاری با قطعه‌سازان ایرانی را منوط به رعایت برخی استاندارها و ارتقای کیفیت کرده‌اند که برای قطعه‌سازان ایرانی سرمایه‌گذاری در این بخش در شرایط کنونی تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد.

خواسته اصلی

انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به دنبال این است که مطالبات قطعه‌سازان مطابق زمان مندرج در قراردادها پرداخت شود. همچنین ورود قطعات و کالاهای خارجی مرتبط با استعلام از انجمن قطعه‌سازان (مهر عدم ساخت و تعرفه ترجیحی) صورت گیرد.

محاسبه قیمت قطعات بر مبنای افزایش قیمت‌های نهاده‌های تولید و نرخ تورم سالیانه، تخصیص ارز مبادلاتی به قطعه‌سازان، حمایت از قطعه‌سازان داخلی در قراردادهای جدید خودروسازان خارجی و اصلاح قراردادهای خودروسازان و اعمال نظر قطعه‌سازان در این قراردادها از خواسته‌های فعالان قطعه‌ساز است.

جزئیات بیش‌تر را اینجا بخوانید.