مجمع سالانه پتروشیمی فن‌آوران با سود 275 تومانی برگزار شد

مهم‌ترین برنامه « شفن » در سال 96

17:44 - 1400/01/17
در مجمع سالانه پتروشیمی فن‌اوران در حالی 275 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد که یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها در سال ۹۶ آغاز مطالعات طرح احداث واحد تولید مونوکلرواستیک اسید است. اصلاح تولید واحد اسید استیک سبب می‌شود سود سالانه 40 میلیارد تومان در پتروشیمی فن‌آوران افزایش یابد.

تقسیم سود 275 تومانی

در مجمع عادی سالانه پتروشیمی فن‌آوران 275 تومان سود نقدی برای هر سهم سال 95 تصویب شد. در این جلسه که با حضور صاحبان بیش از 96 درصد سهام برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. برهمین اساس مبلغ 251 میلیارد تومان سود خالص برای سال 95 مورد تصویب قرار گرفت.

بهمن بهزادی؛ مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران در این جلسه ضمن ارائه گزارش جامع عملکرد سال 95 با اشاره به اینکه پتروشیمی فن‌آوران با ظرفیت تولید یک میلیون تن سومین واحد متانول کشور است، می‌گوید: مجموع تولید محصول‌های اصلی شرکت در سال95 بیش از یک‌میلیون و 112 هزار تن بوده است.

تازه‌ترین تعمیرات

تازه‌ترین تعمیرات اساسی این واحد در سال 92 انجام شده، اما پیش‌بینی شده «شفن» با تجدید این فرآیند در سال 96 به ظرفیت تولید روزانه 3 هزار و 30 تن دست یابد. به گفته بهزادی، برنامه‌ریزی برای دستیابی به تولید معادل ظرفیت اسمی پس از 13 سال از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در سال96 خواهد بود.

وی بازیافت 66 میلیون مترمکعب گاز فلز را از دیگر موفقیت‌های شرکت در سال 95 دانست. مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران طرح تولید متانول با شرکت پتروالفین فن‌آوران، مطالعه و امکان‌سنجی طرح‌های پایین‌دستی متانول و اسید استیک و طرح بازیافت دی‌اکسید کربن با ظرفیت 25 تن در ساعت را از جمله طرح‌های توسعه شرکت ذکر کرد.

فروش شرکت

بهزادی با اشاره به فروش یک‌میلیون و 50 هزار تنی شرکت در سال 95 می‌گوید: در سال گذشته سود ناخالص شرکت؛ 393 میلیارد تومان، سود عملیاتی؛ 259 میلیارد تومان، سود قبل از کسر مالیات؛ 253 میلیارد تومان، سود خالص؛ 251 میلیارد تومان و سود انباشته؛ 371 میلیارد تومان بوده است.

بهینه‌سازی مصرف انرژی

وی با تاکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در شرکت تاکید می‌کند: در سال 95 فن‌آوران پیشرو در مدیریت انرژی، صرفه‌جویی و حفظ محیط‌زیست بوده است. شکست رکورد تولید روزانه مونوکسیدکربن در طول فعالیت پتروشیمی فن‌آوران از افتخارات این شرکت در سال 95 است.

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران تصریح می‌کند: رکورد تولید در واحد مونواکسیدکربن با 2.5 درصد افزایش نسبت به فروردین ماه ۱۳۹۴ شکسته شد و تداوم آن سالانه 9.2 میلیارد تومان سودآوری برای شرکت دارد.

کاهش مصرف گاز

به گفته بهزادی ارزش سهام پتروشیمی فن‌آوران نیز بیش از دو برابر رشد کرده است. وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در پتروشیمی فن‌آوران در 8 ماه گذشته می‌گوید: مصرف گاز در واحد متانول ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به این ترتیب در واحد متانول از Purge Gas ارسالی به Flare استفاده شده و این موضوع سبب می‌شود معادل 23 میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی شود.

صرفه‌جویی گاز

در شرایط تولید طراحی و 7920 ساعت کارکرد واحدهای عملیاتی در این واحد روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب و سالانه بیش از ۶۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌شود.

وی همچنین به تزریق هیدروژن مازاد و ارسالی به Flare و استفاده از آن به‌عنوان سوخت در کوره ریفرمر واحد CO و صرفه‌جویی سالانه ۵۵ میلیارد ریال در پتروشیمی فن‌آوران اشاره کرد و می‌گوید: در شرایط طراحی و 7920 ساعت کارکرد واحد، در این واحد روزانه ۴۸ هزار مترمکعب و سالانه بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده است.

کاهش گاز کربنیک

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران همچنین از کاهش ۱۸۲ هزار تنی سالانه ورود گاز کربنیک به اتمسفر با اقدام‌های صرفه‌جویی و مدیریت انرژی خبر داد و گفت: از اقدام‌های دیگر در پتروشیمی فن‌آوران کاهش روزانه ۱۲۰ تن بخار مصرفی و صرفه‌جویی سالانه ۲۵ میلیارد ریال در شرایط تولید و عملیات طراحی است که در سال ۹۶ به آن دست یافته‌ایم.

وی به بازیافت کندانس فرآیندی با دبی حداقل ۲۰ تن در ساعت و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست اشاره کرد و می‌گوید: این موضوع سبب صرفه‌جویی سالانه حداقل ۱۶ میلیارد ریال شده است.

سیستم راه‌اندازی تزریق گاز

وی همچنین به خرید و راه‌اندازی سیستم تزریق گاز کلر به برج‌های خنک‌کننده اشاره کرد و گفت: خرید و راه‌اندازی سیستم تزریق گاز کلر به برج‌های خنک‌کننده در کمتر از یک ماه انجام شد.

با راه‌اندازی سیستم تزریق کلر به برج‌های خنک‌کننده «شفن» توانست در مصرف آب و مواد شیمیایی ۳۰ درصد صرفه‌جویی کند. این درحالی است که این مجموعه سالانه ۷۰۰ هزار تا یک میلیون متر مکعب مصرف آب دارد.

تعمیرات اساسی

وی همچنین به تعمیر مبدل E-2008 و صرفه‌جویی سالانه ۵۰ میلیارد ریال بخار مصرفی پتروشیمی فن‌آوران اشاره کرد ومی‌گوید: برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی در ماه‌های آینده با محور افزایش ۱۰ درصدی تولید واحد متانول و کاهش مصرف انرژِی و صرفه‌جویی بیش از 10 میلیارد تومان در بخار انجام شده است.

اقدام‌ها در سال 96

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران یکی از مهم‌ترین اقدام‌های «شفن» را در سال ۹۶ آغاز مطالعات طرح احداث واحد تولید مونوکلرواستیک اسید دانست و تاکید کرد: اصلاح تولید واحد اسید استیک در دستور کار قرار دارد که سبب می‌شود سود سالانه 40 میلیارد تومان در پتروشیمی فن‌آوران افزایش یابد.

وی با اشاره به پیگیری پروژه REVAMP واحد متانول با شرکت HALDOR TOPSOE  تاکید می‌کند: مناقصه پروژه CO2 RECOVERY با شرکت‌های صاحب لیسانس از جمله SUJITS؛ UNION؛ MITSUE؛ UHDE درحال پیگیری است.

وی با اشاره به رکورد بیش از 22 میلیون نفر کار بدون حادثه در فن‌آوران  می‌گوید: سیستم اعلان و اطفای حریق انبار مواد شیمیایی در پتروشیمی فن‌آوران با هزینه 1.1 میلیارد تومان و پروژه سیستم اطفا‌ی حریق مخازن متانول و اسید استیک با 1.7 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری راه‌اندازی و در سرویس قرار گرفته است.

وی در حالی که Revampe IDfan ریفرمر متانول و رفع مشکل یکی از گلوگاه‌های واحد متانول با قرارداد با زیمنس را یادآوری کرد، تصریح  کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در سال ۹۶، تعمیر توربین سنتز واحد متانول و اصلاح روتور توربین توسط زیمنس است.

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران همچنین به تمدید سیستم‌های مدیریتی (گواهینامه‌های ایزو در سال ۹۶ اشاره و تاکید کرد: پیگیری پروژه‌های طرح پتروالفین فن‌آوران و طرح تولید متیل استات و پیگیری طرح تولید DMDS به‌عنوان نخستین تولید‌کننده با توجه به نیاز صنایع پالایشی و گاز کشور از مهم‌ترین اقدام‌های سال ۹۶ پتروشیمی فن‌آوران است. در این میان گواهینامه صادرات متانول به اروپا (REACH) نیز دریافت شده است.

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران تاکید کرد: با وجود گذشت ۵ سال از تازه‌ترین تعمیرات اساسی و با توجه به عمر ۳۶ ماه کاتالیست سنتز که در حال حاضر بیش از ۷۳ ماه در سرویس از سوی دیگر پروژه تغییر سیستم روشنایی انبار مجتمع و کاهش ۸۷ درصدی برق و افزایش ۱۰ برابری روشنایی انبار نیز توانسته برای شرکت سالانه ۱۰۵ میلیون ریال صرفه‌جویی داشته باشد.

قرارداد پتروشیمی مرجان

وی همچنین به پیگیری راه‌اندازی پتروشیمی مرجان از سوی کارکنان پتروشیمی فن‌آوران و اعزام کارشناسان به این مجتمع اشاره کرد و گفت: قرارداد پتروشیمی فجر هم بازنگری شده تا از جریمه مازاد مصرف (20 میلیارد تومان درسال) جلوگیری شود، این درحالی است که در سال‌های گذشته این مبلغ پرداخت می‌شد.

جزئیات بیشتر مجمع سالانه «شفن» را اینجا بخوانید.

گزارش ویژه «دنیای اقتصاد» از مجمع پتروشیمی فن‌آوران