عوامل تاثیرگذار بر نوسان شدید فلزات پایه

17:12 - 1400/01/17
با وجود عملکرد مناسب فلزات پایه در ابتدای هفته به لطف انتشار آمارهایی امیدوارکننده از اقتصاد چین، در ادامه بیش‌تر محصول‌های معاملاتی این بازار به غیر از مس روند قیمتی متزلزل را در پیش گرفتند. داده‌های مربوط به اقتصاد چین در کنار افول ارزش دلار در این هفته به عنوان عوامل حمایت‌کننده قیمت فلزات نقش آفرینی کردند و روند شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران نیز به تضعیف فلزات منجر شد.
عوامل تاثیرگذار بر نوسان شدید فلزات پایه

آمار اعلامی چین

در شروع هفته اداره آمار ملی چین اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم سال جاری میلادی با نرخ رشدی برابر با 6.9 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. نرخ رشد نسبت به فصل ابتدایی سال نیز بیش از 1.7 درصد بوده است. در عین حال تولیدات صنعتی این کشور در ماه گذشته میلادی رشد 7.6 درصدی را در مقایسه با مدت ژوئن سال 2016 پشت سر گذاشت.

گزارش مسکن چین

همچنین در ادامه نیز گزارشی مبنی بر رشد 10.2 درصدی قیمت مسکن چین در ماه گذشته میلادی اعلام شد. در عین حال خبر رسید که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن این کشور در نیمه ابتدایی سال 2017 میلادی رشدی بیش از 8 درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بدین ترتیب چشم انداز تقاضا برای فلزات پایه از سوی چین تقویت شد. به تبع این امر فلز روی توانست به سطح 2815 دلار به ازای هر تن پیشروی کند و آلومینیوم نیز به سطح 1935 دلار  به ازای هر تن برسد.

فشار ملموس

در ادامه هفته اما با آغاز فرایند شناسایی سود از سوی سرمایه‌گذاران فشار ملموسی بر فلزات وارد شد و قیمت‌ها اواخر هفته افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند. در این میان تنها مس توانست از زیر فشار خارج شود. کاهش نسبتا قابل ملاحظه موجودی انبار این محصول در لندن و شانگهای در کنار اعلام خبر حمایت کارگران عضو فدراسیون ملی معادن، فلزکاری و فولاد پرو از تصمیم اتحادیه‌های کارگری این کشور برای آغاز اعتصاب به منظور اعتراض به تغییرات قانون کار این کشور و همچنین رد قرارداد کاری جدید ارائه شده از سوی شرکت Antofagasta از سوی اتحادیه کارگری معدن Zaldivar شیلی از دلایل رونق معاملات مس به شمار می‌رود. ذکر این نکته ضروری است که سرب و آلومینیوم نیز در این هفته با کاهش موجودی انبار در بازار لندن مواجه شدند اما میزان کاهش مذکور چندان قابل توجه نبود.

عوامل تاثیرگذار بر نوسان شدید فلزات پایه12

در عین حال با افزایش احتمال عدم تصویب طرح بهداشت و درمان دولت ترامپ در سنای آمریکا، شاخص دلار در اوایل هفته با افت ملموسی مواجه شد. در این هفته مشخص شد که رهبر جمهوری خواهان سنای آمریکا از حمایت کافی برای تصویب طرح تغییرات اساسی در قانون بهداشت و درمان اوباما موسوم به «اوباماکر» میان سناتورها برخوردار نیست و به تبع این امر وی در اقدامی رادیکال درخواست کرد که موضوع لغو این قانون در اوایل هفته آینده به رای‌گیری گذاشته شود. اما با اعلام مخالف سه نماینده جمهوری خواه با این موضوع، لغو قانون اوباماکر تقریبا مسیری غیر ممکن را در پیش گرفت. این موضوع نگرانی‌های جدی در زمینه محل تامین هزینه‌های طرح کاهش مالیات‌های دولت ترامپ ایجاد و همین امر نیز فشار ملموسی را بر دلار وارد کرد. روند نزولی دلار در اواخر هفته و به تبع اعلام رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال بازنگری در سیاست‌های پولی قاره سبز در فصل پاییز به تبع بهبود شرایط اقتصادی و روند تورمی در سطح اتحادیه، شاخص دلار به شدت سقوط کرد و با افت هفتگی 1.3 درصدی به کار خود پایان داد. افت ملموس این نماگر به خصوص در اواخر هفته توانست حمایت خوبی را از قیمت فلزات به عمل آورد و بدین ترتیب بخش عمده‌ای را از افت قیمت روزهای گذشته خنثی شد.

از دیگر اخبار مرتبط با بازار فلزات در این هفته می‌توان به گزارش اداره جهانی آمار فلزات (WBMS) در زمینه بروز کمبود عرضه‌ای به میزان 181 هزار تن در بازار فلز روی در پنج ماه ابتدایی سال جاری اشاره کرد. براساس این گزارش کمبود عرضه سرب نیز در مدت مذکور به 172 هزار تن رسیده است.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی 0.76 درصدی به 6004 دلار به ازای هر تن رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 1.3 درصدی را تجربه کرده است.

فلز روی در قرارداد مشابه حدود یک درصد گران شد و با رسیدن به 2756 دلار به ازای هر تن، افت قیمتی 1.1 درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 0.1 درصدی در روز جمعه در سطح 1915 دلار به ازای هر تن قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 0.6 درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با افزایشی 1.1 درصدی به 2239 دلار به ازای هر تن رسید. این محصول افت قیمتی 3.2 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.