سامورایی‌ها در ایران پتروشیمی‌ می‌سازند؟

17:11 - 1400/01/17
ژاپنی‌ها در حالی به دنبال حضور در صنعت پتروشیمی ایران هستند که شرکت ژاپنی «سوجیتس» به منظور اجرای یک طرح تبدیل متانول به پروپیلن و پلی پروپیلن از یکسال گذشته مذاکرات خود را با طرف ایرانی شروع کرده و به گفته معاون وزیر نفت مذاکرات برای قرارداد نهایی حدود یک میلیارد یورویی همچنان ادامه دارد. در صورت این توافق ظرفیت تولید پلی پروپیلن واحد جدید سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن است.

تمایل ژاپنی‌ها

ژاپنی‌ها پس از چراغ سبز طرف ایرانی و فضای پسابرجام که شرایط برای ورود سرمایه‌گذار مهیا شده قصد دارند در طرح‌های تبدیل متانول به پروپیلن و پلی پروپیلن شرکت ملی پتروشیمی حضور یابند و بتوانند در صورت توافق یک واحد جدید سالانه را با ظرفیت بیش از 500 هزار تن در دستور کار قرار دهند. بنابراین ظرفیت تولید واحد متانولی برای تبدیل به  پروپیلن و پلی پروپیلن نیز در حدود یک میلیون و 650 هزار تن خواهد بود. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها همانند دیگر غول‌های صنعت پتروشیمی در ایران با ملاحظاتی همراه است که همین مساله روند مذاکرات را طولانی و ادامه‌دار کرده است. ژاپنی‌ها پیش از این تفاهم همکاری و امکان سنجی شیوه‌های سرمایه‌گذاری را با ایرانی‌ها در سال گذشته به امضا رسانند و پس از بررسی مطالعات خود به دنبال توافق برای مشارکت در این طرح پتروشیمی هستند.

هدف از اجرای طرح

براین اساس بر مبنای گفته‌های مرضیه شاهدایی؛ مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تفاهم همکاری با شرکت «سوجیتس» ژاپن به منظور مشارکت در اجرای یک طرح پتروشیمی امضا شده و قرار است با توافق، قرارداد نهایی شود. بنابراین گفتگوها با این شرکت ژاپنی کماکان ادامه دارد.به گفته حسین علیمراد؛ مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی حجم کل سرمایه گذاری در این پروژه حداقل یک میلیارد یورو است. هدف از امضای تفاهم نامه با شرکت «سوجیتس» ژاپن امکان سنجی اجرای پروژه مشترک GTPP  (تبدیل گاز به پروپیلن و پلی پروپیلن) و پروژه PDH/PP (تبدیل گازمایع و پروپان به پروپیلن و پلی پروپیلن) اعلام شده است.