میزان نیاز چغندرقند برای تولید امسال شکر

16:59 - 1400/01/17
با توجه به افزایش تولید چغندر قند پاییزه به نظر می‌رسد امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر در سال تولید شود که دلایل این رکوردشکنی را باید در حمایت از تولیدکنندگان، ایجاد تعامل دوجانبه بین کشاورزان و صنایع قند و شکر و مدیریت صحیح تولید و واردات این محصول در سال‌های گذشته جستجو کرد.

در دولت سابق واردات سالیانه شکر دو تا ۲.۵ میلیون تن برآورد می‌شد اما در دولت یازدهم با کنترل واردات این محصول با مکانیزم حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد نوعی تعادل میان کشاورزان و صنایع مرتبط، ضریب خودکفایی شکر به عنوان یک محصول استراتژیک افزایش یافت. دولت در سال گذشته با تولید حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شکر به ضریب خودکفایی ۷۵ درصدی رسید، در حالی که در دولت سابق ضریب خودکفایی شکر در محدوده ۲۰ تا ۲۵ درصدی در سال ۸۶ بود.

حال تولید شکر در حالی با افزایش نسبی یک میلیون و 800 هزار تن برای امسال پیش‌بینی شده که برای رسیدن به این عدد با توجه به وضعیت و شرایط تولید، باید بیش از هفت میلیون تن چغندر قند (یک میلیون بیش‌تر از تولید سال گذشته) امسال تولید شود. این در حالی است که علیرضا یزدانی؛ مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی به «ایسنا» می‌گوید: در سال جاری برداشت چغندر قند پاییزه تا روزهای آینده به پایان می‌رسد و برداشت بهاره آن از شهریور ماه آغاز خواهد شد.