افزایش قیمت متانول در بازارهای آسیایی

16:48 - 1400/01/17
در پی رونق متانول در بازار داخلی چین ، این محصول در بازارهای وارداتی قاره آسیا سیری صعودی را در پیش گرفت و شاهد رشد 2 تا 9 دلاری قیمت در مناطق مختلف بودیم. در این میان تنها در جنوب شرق آسیا متانول با کاهش قیمت مواجه شد.
افزایش قیمت متانول در بازارهای آسیایی

پلاتس: قیمت متانول در بازار نقدی داخلی چین افزایشی 120 یوانی را در این هفته تجربه کرد و به 2480 یوان در هر تن رسید که این رقم برابر با 286 دلار بر مبنای برابری با قیمتهای وارداتی است. رشد 123 یوانی قیمت متانول در قراردادهای آتی بازار آتی ژنگژو یکی از دلایل رونق معاملات در بازار داخلی چین به حساب می آید. به تبع این روند در کره جنوبی و تایوان نیز شاهد افزایش قیمت متانول بودیم. برخی از معامله گران سیر صعودی قیمت در  معاملات آتی را موقتی دانسته و معتقدند در یک تا دو هفته آینده این سیر صعودی فروکش خواهد کرد چرا که به صورت سنتی تقاضا برای متانول در فصل تابستان ضعیف است.

در این میان شاهد افت تقاضا برای متانول در جنوب شرق آسیا از سوی بخش تولید بیودیزل بودیم امری که به افت قیمت های وارداتی در این منطقه منجر شد. در مقابل قیمت در بازار هند سیری صعودی را پشت سر گذاشت. با وجود اینکه انتظار می رفت به علت اجرای طرح جدید مالیات بر کالاها و خدمات دولت هند از ابتدای جولای شاهد کاهش تقاضا برای محصولات مختلف وارداتی از جمله متانول به صورت مقطعی باشیم، به نظر می رسد که اجرای این قانون بهتر از انتظار فعالان اقتصادی پیش رفته و تقاضا برای متانول بار دیگر از سوی مشتریان هندی احیا شده است.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 8 دلاری در این هفته به 283 دلار رسید. در این میان شاهد افزایش 120 یوانی قیمت در بازار داخلی چین بودیم. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا با کاهشی یک دلاری، قیمت 277 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت 9 دلار بالا رفت و این محصول در سطح 293 دلار معامله شد. در بازار هند شاهد افزایش 2 دلاری قیمت متانول بودیم و  این محصول به 242 دلار رسید. همچنین متانول در قراردادهای سی اف آر 5 دلار رشد کرد و در سطح 380 دلار قرار گرفت.