رقابت برای تصاحب پست خصوصی ایران

16:47 - 1400/01/17
 هواپیمایی ماهان و متقاضی ناکام خرید ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات برای تصاحب پست خصوصی ایران رقابت می‌کنند.

 

روزنامه شرق: واگذاری امتیازهای جدید به اپراتورهای بخش خصوصی پست بعد از منتفی‌شدن بحث خصوصی‌سازی شرکت دولتی پست کلید خورد و مجلس پس از اصلاح اساسنامه پست برای تبدیل‌شدن آن به «شرکت ملی پست»، سال گذشته دولت را مکلف به واگذاری حداقل دو پروانه جدید اپراتور پستی به بخش خصوصی کرد که نهایتا باید در یک سال انجام شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای وظایف حاکمیتی خود، اقدام به فروش اسناد مزایده (مبلغ تضمین شرکت در مزایده) به رقم ٢٠‌ میلیارد ریال کرد؛ در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز فرصت فروش اسناد مزایده پایان یافت. پس از اتمام مهلت فروش اسناد مزایده، از سوی رگلاتوری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته شد ۲۶ شرکت شامل افراد حقیقی و حقوقی اقدام به خرید این اسناد کرده‌اند و در همان زمان هم پیش‌بینی شد که تا مردادماه سال جاری شاهد فعال‌شدن پروانه دو اپراتور پستی بخش خصوصی باشیم اما با این‌حال هیچ سخنی از سوی داوطلبان و متقاضیان مطرح نشد و حاکمیت ترجیح داد تا زمان اعلام قطعی برندگان سکوت کند. از آن جهت که چهار سال گذشته کنسرسیومی با تکیه بر توان کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت، متقاضی دریافت پروانه اپراتور دوم پست شد اما بعد از مدتی شرایط مزایده لغو شد، احتمال دادیم با توجه به علاقه دفاتر پیشخوان خدمات دولت، بار دیگر برای دریافت امتیاز پست خصوصی اقدام کنند.علی فلاح حقیقی؛ رئیس کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت می‌ گوید: اعتقاد داریم برای ایجاد اپراتور پست خصوصی ضرورت دارد یک‌سری زیرساخت‌های لجستیک فراهم شود. او ادامه می‌دهد: براساس بررسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم تا مجددا در قالب کنسرسیوم، برای دریافت پروانه اپراتور دوم اسناد مزایده را خریداری کنیم.

به گفته وی یکی از اعضای کنسرسیوم، هواپیمایی ماهان است و با توجه به اینکه  وقتی اپراتوری وارد فضای پستی می‌شود نباید فقط نگاه داخلی داشته باشد؛ در این زمینه باید DHL و TNT را الگوی عملکردی خود قرار دهیم. شرکت حمل‌ونقل باری «جوپار» که دارای شبکه ریلی با ٥٧٠ واگن قطار است، مجموعه سوم نیز «کارگو» است که ١٥٠ کامیون دارد و وابسته به هواپیمایی ماهان است از دیگر شرکای این کنسرسیوم هستند که حقیقی به آنها اشاره کرد. به گفته وی از میان مجموع متقاضیان مورد موافقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای شرکت در مزایده قرار گرفت. این مجموعه‌ها شامل بنیاد مستضعفان، شرکت پیشگامان کویر یزد با همکاری پیک بادپا و شرکت‌های چاپار و تیپاکس است که در مرحله اول مورد موافقت قرار گرفته‌اند.

نکته قابل توجه در ارتباط با متقاضیان تأیید صلاحیت‌شده برای ورود به مزایده پست خصوصی این است که شرکت پیشگامان کویر یزد سال ١٣٨٨ بر سر عرضه سهام مخابرات به دلیل نداشتن اهلیت امنیتی از رقابت در مزایده جا گذاشته شد.

جزئیات بیشتر این گزارش را اینجا بخوانید.