تثبیت متانول در سطوح بالاتر از 260 دلار

15:20 - 1400/01/17
در پی تععطیلی ناگهانی یکی از واحدهای بزرگ تولید متانول در آسیا، قیمت این محصول در بیشتر بازارهای این قاره سیری صعودی را به خود دید. با این وجود تقاضا در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا در ماه رمضان کماکان ضعیف است. محموله‌های ایرانی متانول این هفته در شرق آسیا در سطح 257 دلار معامله شده‌اند.
تثبیت متانول در سطوح بالاتر از 260 دلار

پلاتس: با وجود تقاضای ضعیف از سوی کشورهای اسلامی در ماه رمضان، تعطیلی واحدهای تولید متانول در این هفته توانست قیمت‌ها را در مناطق مختلف آسیا تا 10 دلار تحریک کند. شرکت پتروناس مالزی در این هفته از تعطیلی واحد 1/7 میلیون تنی تولد متانول خود در منطقه Labuan به علت بروز برخی مشکلات در تجهیزات برق این واحد خبر داد.

آنچه در این هفته به رشد قیمت متانول دامن زد، مشکلات سمت عرضه این محصول بود و کماکان تقاضا حتی از سوی چین در وضعیت خوبی قرار ندارد. فعالان بازار متانول در شرایط فعلی معتقدند که در صورت ادامه روند تقاضای نسبتا ضعیف از سوی چین برای متانول باید شاهد سرازیر شدن محموله‌های متانول خاورمیانه به سوی بازارهای اروپایی باشیم . در این هفته قیمت متانول برای یک محموله ایرانی در قرارداد سی اف آر چین به 257 دلار رسید که این کمترین سطح قیمت قراردادهای این منطقه بوده است.

بر این اساس قیمت هر تن متانول تحت قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 4 دلاری در طول هفته به 265 دلار رسید. قراردادها در این منطقه در محدوده 257 تا 270 دلار منعقد شده اند. این محصول در قرارداد سی اف آر جنوب شرق آسیا بدون تغییری ملموس، قیمت 269 دلار را تجربه کرد. در قرارداداهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت نسبت به هفته گذشته 10 دلار بالا رفت و به 280 دلار رسید. در بازار هند شاهد افزایش 6 دلاری قیمت متانول بودیم. این محصول در سطح 245 دلار معامله شده است.