دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگویی مطرح کرد

اعتراض انبوه‎سازان به مالیات جدید مسکن

14:33 - 1400/01/17
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان "اجرای بدون آیین‌نامه ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی مانع تولید مسکن می‌شود"گفت:‌در صورت عدم اصلاح ماده قانونی یاد شده، مردم متحمل هزینه سنگینی شده چون بار مالیاتی به آنها منتقل می شود.

تسنیم: فرشید پورحاجت در گفت‌وگویی  با اشاره به ماده 77 اصلاح قانون مالیات های مستقیم اظهار کرد: ماده مذکور قانونی دستخوش تغییرات گسترده ای شده است با آن که در این ماده قانونگذار شرایطی را برای اخذ مالیات در حوزه ساخت و ساز در نظر گرفته که بر شرط تهیه آیین نامه و تصویب آن تاکید شده است.

وی با تاکید بر این اقدام سازمان امور مالیاتی هیچ ضرورتی نداشت، افزود: آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم هنوز توسط دولت تهیه نشده، البته تلاش های زیادی برای این کار انجام شده و کانون نیز در تدون آیین نامه حضور داشته اما به دلیل ویپچدگی ها خاص این قانون هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

پورحاجت ادامه داد: این ماده دارای اشکالات جدی است چون معتقدیم با ماده 77 با ماده قبل از آن یعنی 76 تناقض داشته و همخوانی ندارد.وی با یادآوری این‌که روی بحث ارزش معملاتی املاک (ماده 64) هم اعتراض دارم از اجرای قانونی که آ‌یین‌نامه آن تهیه نشده انتقاد کرد و افزود: اخذ عوارض در پروسه ساخت و ساز از جمله عوارض ثبتی،‌شهرداری‌ها، خدمات شهری، کارشناسی املاک و... باید به گونه‌ای عمل شود که بار تورمی به همراه نداشته باشد.پورحاجت مواد 77 و 64 را مانع تولید در کشور و عامل کاهش ساخت و ساز در آینده‌ای نزدیک ارزیابی کرد و افزود: با توجه به این‌که مالیات‌های ساخت و ساز از مصرف کننده نهایی یعنی مردم به عنوان خریدار اخذ می‌شود بار تورمی بسیار زیادی را به حوزه مسکن وارد کرده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی خواستار تعیین تکلیف بخش خصوصی شد و با تاکید بر این‌که بخش خصوصی باید بداند ماحصل فرآیند اقتصادی که انجام می دهد چگونه است، گفت: آیین نامه نانوشته ماده 77  سازندگان مسکن  را در بلاتکلیفی کامل قرار داده است.