چشم‌انداز صنعت سیمان در سال 1403/ آسیب سیمانی‌ها از محدودیت‌های برق و گاز!

14:39 - 1403/01/18
صنعت سیمان بورس تهران در مرداد، دی و بهمن ماه سال 1402 به دلیل محدودیت‌های مصرف برق و گاز، با کاهش تولید و فروش مواجه بوده است.

صنعت سیمان، آهک و گچ یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت سیمان بازار سهام در سال 1402 بازدهی بالایی را در میان شاخص صنایع بورسی با افزایش 41.9 درصدی به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال 1401 نیز نزدیک به 124 درصد رشد کرده بود. صنعت سیمان در سال 1402 بیش از هزار و 772 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است. این صنعت 7.4 درصد از خروج پول 1402 را به خود اختصاص داده است.

حرکت صنعت سیمان در جاده خاکی!

صنعت سیمان، آهک و گچ بورس تهران با فروش محصولات خود در بورس کالا و بازار‌های صادراتی توانسته است حاشیه سود فصلی قابل توجهی را به ثبت برساند. سودآوری مناسب سیمانی‌ها در حالی به ثبت می‌رسد که این صنعت در تابستان و زمستان هر سال شاهد کاهش ظرفیت تولید و فروش بوده و نتوانسته است از تمام ظرفیت سودآوری خود در سال استفاده کند. مسیر سودآوری این صنعت با شرایط تأمین گاز و برق و نرخ گذاری آن‌ها عدم النفع بالایی را برای سیمانی‌ها در بر داشته و در صورتی که ناترازی انرژی مدیریت شود؛ سیمانی‌ها توانایی سودآوری با سرعت بالاتری خواهند داشت.

راز موفقیت در بازارهای مالی

چشم‌انداز صنعت سیمان در سال 1403/ آسیب سیمانی‌ها از محدودیت‌های برق و گاز!19صنعت سیمان بورس تهران در مرداد ماه امسال 42 درصد کمتر از تیر ماه فروش داشت و در دی و بهمن ماه به ترتیب 37 و 39 درصد کمتر از آذر ماه درآمدزایی داشتند.

نسبت شاخص صنعت سیمان به شاخص کل بورس تهران با بازدهی قابل توجه نماد‌هایی این صنعت در دوساله گذشته صعودی بوده است. بالاترین میزان این نسبت در ابتدای اسفند ماه سال 1402 تجربه شد و شاخص صنعت سیمان در حال حاضر در سقف تاریخی خود قرار دارد.

چشم‌انداز صنعت فرآورده‌های نفتی در سال 1403/ بازدهی 15 درصدی پالایشی‌ها در اسفندماه!

نسبت ارزش معاملات صنعت سیمان به کل بازار نیز نشان می‌دهد که این صنعت در روند صعودی ابتدای سال نتوانسته است عملکرد قابل توجهی نسبت به روند بازار داشته باشد ولی در ابتدای تابستان با مقاومت شدید نسبت به اصلاح شاخص کل همراه بوده است. صنعت سیمان در ابتدای آذر ماه و انتهای بهمن ماه 1402 نیز از صنایع پیشران بازار سهام به شمار می‌رفت.

چشم‌انداز صنعت سیمان در سال 1403/ آسیب سیمانی‌ها از محدودیت‌های برق و گاز!3