تضعیف دلار آمریکا به سود معامله‌گران فلز سرخ تمام شد

بازگشت مس از کف نرخ 45 روزه

12:19 - 1402/11/04
فلز سرخ از کف قیمتی 45 روز اخیر خود بازگشت؛ در حالی که نگرانی در خصوص کمبود عرضه در بلند مدت سیگنالی افزایشی برای این فلز به همراه دارد؛ اما تضعیف تقاضا در کوتاه مدت به زیان فلز سرخ تمام شده است. در این شرایط عقبگرد شاخص دلار آمریکا چشم‌انتظار انتشار داده‌های تورمی آمریکا به سود معامله‌گران فلز سرخ تمام شد و از جریان افزایشی در این بازار حمایت کرد.

مس در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز سه‌شنبه 23 ژانویه با نرخ 3.77 دلار به ازای هر پوند معامله شد و از کف قیمتی ثبت شده در روز 17 ژانویه که در محدوده 3.73 دلاری به دست آمده بود، فاصله گرفت. این در حالی بود که کمترین قیمت معاملاتی روز گذشته (دوشنبه 22 ژانویه) برای مس 3.75 دلار به ازای هر پوند و بیشترین نرخ آن 3.79 دلار به ازای هر پوند بود.

تضعیف دلار به سود مسی‌ها تمام شد

عقبگرد شاخص دلار آمریکا ظرف روزهای اخیر و در انتظار انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا از رشد بهای مس در بازارهای جهانی حمایت کرد. به این ترتیب بازده هفتگی مس در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سه‌شنبه 23 ژانویه به 0.24 درصد رسید.

از آنجایی که عمده معاملات مس در بازار جهانی بر اساس دلار آمریکا انجام می‌شود؛ رشد شاخص دلار آمریکا، این محصول را برای دارندگان سایر ارزها گران می‌کند و بنابراین طبیعی است که با افزایش شاخص دلار آمریکا از میزان تقاضا برای کامودیتی‌ها کاسته شود و این موضوع سیگنالی منفی برای بازارها به همراه داشته باشد و برعکس.

چالش عرضه حامی صعود قیمت

اگرچه بازار فلز سرخ در شرایط کنونی تحت غلبه نیروهای کاهشی از ناحیه تقاضای کوتاه مدت است؛ اما نگرانی در خصوص عرضه بلند مدت، حامی رشد بهای این محصول به خصوص در میان مدت است. تحللیگران بر این باورند که با توجه به افزایش جایگاه مس در دنیا ظرف سال‌های پیش‌رو، تقاضا برای این فلز افزایش پیدا می‌کند؛ این در حالی است که تولید معدنی این فلز افزایشی نیست. معدن کوبر در پاناما ظرف ماه‌های اخیر با توقف تولید مواجه شد؛ همچنین معادن آنگولا از کاهش تولید مس در 2024 به دلیل افزایش هزینه تولید خبر داده‌اند. بنابراین سایه کاهش عرضه بر بازار فلز سرخ سنگینی می‌کند و این موضوع سیگنالی مثبت برای بازارها به همراه دارد.

افزایش موجودی انبارهای بورسی به زیان معامله‌گران فلز سرخ

ذخیره فلز سرخ در انبارهای بورسی چین رو به افزایش گذاشته و این موضوع سیگنالی منفی برای قیمت این فلز به همراه داشته است. داده‌ها حای از آن است که ذخایر مس در انبارهای اصلی چین از ابتدای سال 40 درصد افزایش یافته است و این موضوع به افت بهای مس در بازارهای رسمی چین انجامیده است. در این شرایط تولیدکنندگان محصولات مسی در خرید مواد اولیه تردید به خرج می‌دهند و تعویق خرید از هقبگرد قیمت‌ها حمایت می‌کند.