عمده فروش سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا با نرخ پایه انجام شد

تولید سیمانی‌ها در زمستان افزایش داشت/ آرامش خلاف انتظار رینگ معاملاتی بورس کالا

15:44 - 1402/10/17
78 درصد عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد؛ اگرچه زمستان با احتمال محدودیت در تامین انرژی صنایع آغاز شد، اما داده‌های عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالا از استمرار تولید این محصول حکایت دارد. به این ترتیب برخلاف سال‌های گذشته رینگ سیمان زمستان 1402 را در آرامش سپری می‌کند.

داده‌های عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از استمرار تولید این محصول علی‌رغم محدودیت در تامین گاز صنایع حکایت دارد؛ این موضوع شائبه استفاده از مازوت به‌عنوان سوخت در برخی واحدهای تولیدی را تقویت می‌کند، هر چند صنایع چنین ادعایی را رد می‌کنند. البته بخشی از این حفظ تولید مربوط به ذخیره کلینکر در واحدهای تولیدی پیش از آغاز فصل سرما است. 

عرضه‌های سیمان پابرجا ماند

ظرف دومین هفته از اسفند ماه امسال بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن سیمان در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. این رقم شامل انواع تیپ سیمان از جمله سیمان سفید، سیمان تیپ 2، تیپ 5، سیمان تیپ 525-1، سیمان تیپ 425-1، سیمان تیپ 425-1 و... به شکل فله و کیسه‌ای می‌شد. عمده عرضه این محصول ظرف روزهای ابتدایی هفته یعنی یکشنبه و دوشنبه انجام شد؛ البته تعدد عرضه‌های سیمان باعث می‌شود تا رینگ بازار فیزیکی بورس کالا در سایر روزها از جمله شنبه و سه‌شنبه نیز میزبان تعداد محدودی عرضه سیمانی باشد.

در حالی همچنان رینگ فیزیکی بورس کالای ایران میزبان عرضه هفتگی بیش از یک میلیون و 600 هزار تن محصول در این بازار است که، این احتمال داده می‌شد با آغاز فصل سرما در کشور و محدودیت در تامین گاز صنایع، از میزان تولید و در نتیجه عرضه سیمانی‌ها در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران کاسته شود. اما به نظر می‌رسد که عدم کاهش دمای هوا در زمستان به سیاق سال‌های گذشته، از محدودیت گاز صنایع کاسته است. البته صنایع با محدودیت‌هایی در تامین انرژی گاز مواجه هستند، اما شدت آن نسبت به سال‌های قبل کمتر است. با این وجود تولید سیمانی‌ها به سیاق گذشته و حتی بیشتر ادامه‌ دارد و این موضوع خود را در افزایش حجم عرضه‌ها نمایان کرده است.

بخشی از این حفظ تولید و عرضه سیمان مربوط به ذخیره کلینکر واحدهای تولیدی می‌شود؛ واحدهای سیمان با پیش‌بینی محدودیت در تامین انرژی با شروع سرما در کشور نسبت به ذخیره‌سازی کلینکر اقدام کرده‌اند. تبدیل کلینکر به محصول سیمان به انرژی به مراتب کمتری نیاز دارد و همین ذخیره‌سازی از استمرار تولید و عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران حمایت می‌کند. 

78 درصد عرضه‌ها معامله شد

ارزان‌ترین سیمان با قیمت پایه‌ای برابر 621 تومان به ازای هر کیلوگرم در این بازار عرضه شد؛ این در حالی بود که بیشترین نرخ مربوط به سیمان سفید با بسته‌لندی کیسه‌ای با قیمت 2 هزار و 442 تومان بود.

خریداران سیمان در این بازه زمانی هفتگی منتهی به روز جمعه پانزدهم دی ماه، تقاضایی بالغ بر یک میلیون و 517 هزار تن را به ثبت رساندند، در نهایت یک میلیون و 250 هزار تن سیمان در این زمان از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالا به 78 درصد رسید.

عمده معاملات سیمان در قیمت پایه انجام شد؛ این در حالی بود که برای سیمان در مناطقی همچون  چابهار، هرمزگان، اردبیل و قشم تقاضای بالیی در محدوده 30 تا 60 درصد نیز به ثبت رسید. سیمان محصولی حجیم با ارزش‌افزوده پایین بوده و هزینه حمل بالای آن نسبت به ارزش افزوده باعث می‌شود تا عمده معاملات آن منطقه‌ای باشد. به این ترتیب در حالی که بخش عمده‌ای از سیمان تولیدی در کشور در قیمت پایه معامله می‌شود، در برخی مناطق رقابت‌های سنگین قیمتی برای این محصول به ثبت می‌رسد.