کاهش رکود در رینگ مقاطع فولادی در رینگ فیزیکی بورس کالا

خزان پاییزی به سود نوردکاران تمام شد

13:22 - 1402/07/08
23 درصد عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در اولین هفته از مهر ماه معامله شد؛ اگرچه این رقم قابل توجه نیست، اما حجم فروش میلگرد از این بازار نسبت به حجم معامله در هفته قبل افزایشی 100 درصدی داشته است.

به گزارش اکوایران بر حجم فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ صنعتی بورس کالا در اولین هفته از ماه مهر افزوده شد.

 

در روز چهارشنبه پنجم مهر ماه بالغ بر 223 هزار تن انواع میلگرد در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد؛ این محصولات با نرخ پایه‌ای در بازه 21 هزار تومان تا 22 هزار و 600 تومان روانه بازار فیزیکی بورس کالا شده بودند. کف نرخ پایه نسبت به قیمت پایه در هفته قبل کاهشی جزئی و برابر 100 تومان داشت.

برای 223 هزار تن میلگرد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا، تقاضایی بالغ بر 70 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 51 هزار و 600 تن از این محصول انجامید. به این ترتیب در اولین هفته از پاییز امسال حدود 23 درصد میلگرد عرضه شده در بازار مورد معامله قرار گرفت. اگرچه این رقم قابل توجه نبود اما نسبت به حجم فروش هفتگی میلگرد از این بازار افزوده شد. در هفته پایانی شهریور ماه تنها 22 هزار تن میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده بود و بنابراین حجم فروش هفتگی این محصول رشدی بیش از 2 برابری داشته است.

نرخ بازار آزاد مطابق قیمت بورس کالا است

میانگین نرخ فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی مهر ماه برابر 21 هزار و 700 تومان بود. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده فروش میلگرد از این بازار برای خریداران به 23 هزار و 700 تومان می‌رسد. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 24 هزار و 200 تومان معامله می‌شود و بنابراین نرخ فروش میلگرد در معاملات بورسی و معاملات بازار فیزیکی حدود 500 تومان به ازای هر کیلوگرم است. البته انتقال میلگرد از محل انبار واحدهای نورد تا انبار تجار نیز هزینه‌بر است و بنابراین نرخ میلگرد بورسی مطابق بهای این محصول در بازار آزاد است.

تفاوت نرخ محدود میان میلگرد بورسی و میلگرد در رینگ فیزیکی از تمایل به خرید این محصول از بازار فیزیکی می‌کاهد.