بازاری به رنگ خون

11:54 - 1402/04/26
در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران سال جاری را سال خوش بازار سرمایه می‌دانستند، این بازار در نزدیکی سقف سال ۹۹ به خون نشسته است و حال خوشی ندارد.

بازار سرمایه این روزها حال خوشی ندارد. خروج پول از بازار شدت گرفته که نشان‌دهنده از دست رفتن امید و اعتماد سهامداران نسبت به بورس است. بازار بورس، یک بازار مالی دارای ریسک است و در بازارهای مالی با افزایش ریسک‌ها تقاضا کاهش پیدا می‌کنند و وقتی که سطح ریسک کاهش پیدا کند، معامله سهام رونق می‌گیرد.

تورم سالانه در سال ۹۹ که بازار سرمایه سقوط کرد، حدود ۳۶ درصد بود و روند آن تاکنون صعودی بوده است، ولی برخلاف باور رایج در بسیاری از کشورها که بازار سهام با رشد تورم صعودی می‌شود، بازار سرمایه ایران در حال حاضر در نزدیکی سقف سال ۹۹ معامله می‌شود و تورم‌های بوجود آمده و نرخ دلار جدید را در تغییرات ارزش خود اعمال نکرده است.

در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران سال جاری را سال خوش بازار سرمایه می‌دانستند، بازار سرمایه در نزدیکی سقف سال ۹۹ به خون نشسته است و حال خوشی ندارد. شاید یکی از دلایل چنین اتفاقی آن است که در این مدت سهامداران به هر گروه و اخباری تکیه کردند، فرو ریخته است. زمانی سهام خودرویی و عرضه خودروها در بورس امید سهامداران افزایشی بود ولی لغو این موضوع و اخبارهای ضد و نقیض پیرامون این مسأله، شرایط را برای سهامداران سخت کرد.

سهام دلاری هم کاری برای سهامداران نکرد. قیمت گذاری دستوری برای نرخ ارز صادراتی در کنار قیمت دستوری برای فروش محصولات تولیدی شرکت‌ه‍ا کار را برای سهامداران افزایشی سخت کرد. چندی پیش هم بازارساز نرخ گاز پتروشیمی را به میزان زیادی افزایش داد که باعث اعلام توقف تولید در برخی شرکت‌های پتروشیمی شد. شفاف‌سازی شپنا هم تیر خلاص را بر پیکره کم‌جان بورس زد و سقوط بورس و کاهش ارزش معاملات را رقم زد.

حال در شرایطی که ارزش معاملات خرد به کمتر از یک چهارم دوران رونق بورس رسیده،‌ خروج پول ادامه دارد و بازار به رنگ‌ خون درآمده است. در چنین شرایطی اثر تصمیماتی که با اعتماد سهامداران بازی کرده و منطق اقتصادی را نادیده گرفته به خوبی نمایان می‌شود.

الگوی مثلث در مبادلات دلار

دلار تهران روز قبل هم کاهشی شد ولی حباب درهم افزایش یافت. در چنین شرایطی حباب درهم امارات باید تعدیل شود تا بازار ارز به روند نزولی خود ادامه دهد؛ در غیر اینصورت اگر درهم امارات، دلار تهران را یاری نکند و حباب آن کاهش نیابد،‌ نمی‌توان انتظار تداوم وضع موجود را داشت. بررسی تکنیکالی نمودار قیمت دلار نشان می‌دهد که دلار در یک مثلث گرفتار شده که روز قبل خط حمایتی را به سمت پایین شکسته است. در صورتی که دلار پایین این خط حمایتی تثبیت شود روند نزولی اسکناس آمریکایی می‌تواند آن را به سمت حمایت‌های کانال‌های ۴۷ و ۴۳ هزار تومانی سوق دهد.

کانال جدید حباب سکه

سکه نیز روز قبل حال خوشی نداشت در شرایطی که بازارهای جهانی تعطیل بودند، دلار فرمان بازار سکه را در دست گرفت و کاهش در بازار سکه تشدید شد. سکه امامی به نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی رسیده است. در جریان نزولی که حباب سکه در پیش گرفته است روز قبل حباب آن کانال ۱۹ درصدی را از دست داد و وارد کانال ۱۸ درصدی شد. سکه امامی حمایت خط روند صعودی 10 ماهه خود را شکسته است با از دست رفتن حمایت‌ها یکی پس از دیگری محدوده حمایتی ۲۶ میلیون و۲۰۰ هزار تومان پیش رو خواهد بود.

ابر کومو در مقابل شاخص هم‌وزن

شاخص هم وزن روز قبل کاهش بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرد. شاخص کل هم وزن دیروز به حمایت ابر کومو برخورد کرده و در صورتی که در این سطح به خوبی حمایت نشود حمایت محدوده ۳۸ درصد فیبوناچی در محدوده ۶۶۲ هزار واحد برای شاخص کل هم وزن اهمیت دارد.