سیگنال عمان و قطر به بازار سکه ایران

11:41 - 1402/03/30
برخی می‌گویند ادعای یک رسانه عربی در مورد سفر وزیر امور خارجه ایران به قطر و عمان، باعث شده زیر پای قیمت سکه و دلار تا حدودی خالی شود، چراکه معتقدند بازار ارز و سکه در انتظار نتایج این سفر است.

 قیمت سکه در معاملات پشت خطی دیشب نسبت به عصر دوشنبه تغییر معناداری نکرد و در همان محدوده ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

به نظر می‌رسد تنها عاملی که شب گذشته موجب شده بود خریداران باتجربه وارد بازار سکه نشوند‌، هراس از افت یکباره قیمت دلار بود. سکه‌بازان هراس دارند که اخبار سیاسی مثبتی در روزهای آتی منتشر شود و افت یکباره دلار، فلز گرانبهای داخلی را نیز در گرداب نزولی فرو ببرد. البته یکسری از معامله‌گران هم کاهش قیمت دلار را به کاهش طلا و سکه ربط می‌دادند و می‌گفتند طلا و سکه لیدر بازارند.

برخی از فعالان سیاسی و اقتصادی باور دارند که ادعای یک رسانه عربی در مورد سفر امیرعبداللهیان به عمان باعث شده زیر پای قیمت سکه و دلار در تهران تا حدودی خالی شود. به عقیده این دسته بازار ارز و سکه در انتظار نتایج این سفر است.

روزنامه قطری «العربی الجدید»، دیروز (دوشنبه)، ادعا کرده که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به عمان و قطر سفر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های خارجه قطر و عمان تا لحظه نگارش این گزارش واکنشی به این ادعا نشان نداده‌اند و آن را رد یا تایید نکرده‌اند.

«هیثم بن طارق»، سلطان عمان، سه هفته پیش به ایران سفر کرده بود. او در تهران با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

نقش مثبت عمان در حل مناقشات بین ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا و از سوی دیگر ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نشان می‌دهد که این کشور از توانمندی بالایی برای همکاری با ایران در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی برخوردار است.

در کنار این ظرفیت، سیگنال‌های مثبت عمان در مورد نزدیک شدن ایران و آمریکا در مورد موضوع تبادل و زندانیان و... باعث شده شامه دلار و سکه تیزتر از قبل شود‌.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه هنوز اخبار قطعی و جدیدی از این سفر بروز نکرده، این ادعا باعث داغ شدن موضوع تبادل زندانیان، آزادسازی ارزهای بلوکه شده و توافق احتمالی تهران و واشنگتن شده است.

به عقیده تحلیلگران اقتصادی، سکه در شرایط فعلی مقاومت ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را در پیش رو دارد اما اگر پای دلار در روز جاری بلغزد احتمال عقب‌نشینی تا ابتدای کانال ۲۸ میلیون تومان وجود خواهد داشت.

با این حال، دسته‌ای دیگر با توجه به کمرنگ شدن فشار فروش در معاملات پشت خطی دیشب می‌گفتند احتمالا سرعت نزول سکه امامی در بازار امروز کم شود.

سیگنال عمان و قطر به بازار سکه ایران17